torsdag 2 juli 2009

Vila!

Back in business!
Har haft drygt två veckor härlig semester med min familj. Alla har märkt att jag varit extremt dålig på att uppdatera min blogg under tiden, vilket varit helt medvetet. Andra har insett att man kan följa familjen Elvelycks vardag (och semester) ännu bättre via min frus blogg.
Vad har vi gjort då? Jo, sammanfattningsvis så har jag läst fem böcker och lekt med mina barn. Även ätit gott, sett en och annan film på kvällarna med min fru, solat på Öland, njutit av småland, och inte pratat telefon.

Jag är en person som är väldigt duktig på att koppla bort jobb när jag är ledig (till många människors förtret:) I min roll som pastor, rektor och Sverigechef spenderar jag timmar i telefon, och timmar vid internet och mailprogram varje dag. Det medföratt när jag är ledig har jag extremt lätt för att ignorera telefonen (ofta avstängd) och jag skyr internet, förutom för att läsa SvD eller någon annan dagstidning. Vila!

Genast är det någon av mina läsare som protesterar och påpekar att "så skulle jag aldrig kunna göra Daniel. Du förstår, ett andligt arbete kräver av mig som tjänstegåva att jag behöver jobba. Fackliga regler som ledig dag och semester gäller ej Guds rike..." FEL! FEL! FEL!
Sabatsdagen, vilodagen, är inte en rekommendation från LO, det är ett av tio Guds bud, bredvid förbud att mörda eller smäda Guds namn. Vilket enkelt uttryckt innebär att ignorera vilodagen är lika mycket synd som något annat lagbrott! Deru!

Gud vilade på den sjunde dagen. Behövde Han verkligen det? Nja, rent fysiskt, troligtvis inte; men som ett exempel för oss, som ett fullbordande av arbetet han gjort, som en del av skapelsen, gav Han vilan. Vill du arbeta så effektivt, starkt, fullt av glädje och energi som det är tänkt? Var då noggrann med din vilodag... Din vila fullbordar ditt arbete, och gör dig starkare och effektivare i det långa loppet.
Måste man då ha sin vilodag på söndagen? Nej, där finns inget tvång. Men en dag i veckan behöver du vila, du vet när och hur. Försök passa in så att du och din familj är lediga samtidigt. Gör något kul! Njut av avstängda mobiler, nedstängda mailprogram och kreativa utflykter!

Jag är utvilad! Våren ligger bakom. Framför mig ligger nu fullspäckade helger (min första lediga helg kommer i mitten av september! Men ta det lugnt: Jag tar vilodagar under veckodagarna istället) och arbetsamma veckodagar.
Idag har jag hittills gått igenom en proppfull inbox, läst igenom ansökningshandlingar till Bibelskolan, och förbetrett predikningar och monterarbete. I helgen flyger jag till Norge för att predika på en sommarkonferens bland pingstvännerna. Underbart!

Ha det gott, vi hörs!

2 kommentarer:

  1. välkommen tillbaka!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig! Det är viktigt att vila!

    Välkommen tillbaka förresten! :)

    SvaraRadera