tisdag 8 november 2011

En man utan begränsingar...

Har kommit hem från en härlig helg i Norge.
Jag var borta i tre dagar bara för ett möte... Det hör till ovanligheterna, men i samma stund jag fick kallelsen att komma och predika så visste jag att det var något speciellt med denna kallelse...
Och det var det minsann...

Mannen som kallade mig heter Lloyd, bor utanför Notodden, Telemark i Norge. Han är inte pastor eller ungdomsledare i församlingen. Inte heller sitter han i församlingsledningen eller någon annan liknade position: Han har däremot hand om ungdomarnas café...

Men...Lloyd visade sig vara en man utan begränsningar; helt enkelt, tack vare, hans enkla resonemang som han gärna delade med sig av: Gud har inga begränsningar, och är vi ambassadörer till Honom så måste det vi gör spegla mångfalden och rikedomen i Hans rike... Så sant!

Håll i hatten nu:

- Lloyd drev ett egen firma med en vägmaskin han modifierat helt själv och var ensam om att äga i hela Norge = mycket eftertraktad = mycket jobb! = mycket pengar!

- Han drev även skolmatsalen/caféet på bygdens skola!

- Han drev även, som sagt, ungdomarnas café i kyrkan... Inte en ostfralla och blandsaft så långt ögat nådde: Helstekt innerfilé med tunnskuren, friterad potatis och grönsaksbuffé! De hade även kommunens enda milkshakemaskin där... Populärt ställe! Slog mina bästa restaurangupplevelser på fingrarna!

- Han bygger ett Dream Center för ungdomarna i bygden, utan något bidrag från kommun eller stat:
   - Ett vildmark och Extremsportscenter
   - Stall Esperansa. Nio unika hästar och Hästskola
   - Betesda Racing: Ett topmodernt garage dit ungdomar kan komma och meka!
   - En kennel
   - Musikverkstad med Livescen och ljudisolerad studio...
   - Paintball-klubb
   - Rehab-center för ex-kriminella och missbrukare

- Samtidigt så bygger han upp familjens hus som nyligen rasade ihop i en storm.

- Han bygger även Ridhall, Paintballbana och en egen kärnkraftsreaktor (nä, det där sista var inte sant; men get my point: Jag skulle inte bli förvånad om det var!)

Jag ÄLSKAR denna obegränsning! EN man på en LITEN plats i Norge kan göra allt detta! 150 ungdomar rör sig i denna miljö...många inte frälsta än...

Jag blev FETT inspirerad! INGENTING är omöjligt! Tack Jesus att jag fick träffa Lloyd:)

Mötet då? Jodå: 13 ungdomar blev frälsta! Många andedöpta! Och alla utmanade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar