tisdag 21 maj 2013

Min fru älskar en annan man mer än mig....

Saken är att jag visste det redan innan jag friade till henne. Det var i själva verket en av anledningarna till mitt frieri: Jag letade efter en blivande fru som var förälskad i Jesus! 

Det fanns många söta flickor att vila ögonen på, många som var bra på alla sätt och vis; men jag visste att det inte räcker... En kvinna som älskar Jesus med hela hjärtat var pricken över i'et!
Att Stephanie idag, åtta år senare, älskar Jesus, tar tid med honom, talar om honom, talar med honom, och ger hela sitt hjärta till honom gör mig lycklig, trygg, och ännu mer förälskad i henne....
Kanske du inte har hittat din blivande partner ännu; låt mig ge lite tips vad du bör leta efter.
Kanske tänker du att andra saker är viktigare, och att hans/hennes relation med Jesus "kan du påverka positivt och hjälpa henne/honom med". Nej! Låt henne/honom bli trygg i sin relation med Gud innan du blandar dig i.

Leta efter detta:

1. Hon/han älskar Jesus av hela hjärtat!
Det absolut viktigaste du ska leta efter! Det betyder att han/hon har ett inre liv; ber, läser Bibeln, fastar, vittnar, och älskar att tala om och med Jesus.

2. Han/hon är engagerad i en lokal församling.
Hjälper han/hon till? Tar han/hon ansvar? Är han/hon en tjänare?

3. Har ni kul ihop?
Ni måste kunna skratta ihop, göra kul saker tillsammans, älska att vara med varandra. Då blir vardagen aldrig grå!

4. Respekterar han/hon din renhet?
Var sätter ni era gemensamma gränser innan ni gifter er? Är han/hon allmänt flirtig med alla andra personer runt omkring? Är han en gentleman?

5. Är ni på väg åt samma håll i livet?
Om du upplever att du är kallad att jobba i New Delhi, och hon aldrig skulle kunna tänka sig att lämna Sverige så kommer någon av er att få kompromissa.... Jag menar inte att ni måste tänka EXAKT likadant i alla situationer, men grundläggande saker bör vara likadana.


Checka av denna lista. Kan du svara positivt på alla frågor och statements? GO FOR IT! 

Jag är lika förälskad i min fru idag som jag var när jag för första gången höll hennes hand i ett vintrigt Uppsala för många år sedan...:)

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Vad händer om allt stämmer men en part känner mycket intresse till andra men den andra har inte så mycket intresse efter några månader vänskap och prat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En relation kräver alltid två partners, så om en av dem inte är intresserad så finns det inte så mycket man kan göra... Aldrig tvinga, manipulera eller skrämma - det är inte en bra grund för en relation. Jag skulle dock uppmuntra den som är kär att ta ett ordentligt snack med den andre, så att den verkligen förstår de äkta känslorna. Blir responsen ändå nej så är det dags att lyfta på hatten och gå vidare.

      Radera