onsdag 1 maj 2013

Hur man bygger en Megaförsamling

Kaxig rubrik. Jag är 31 år gammal. Har ännu inte varit med och byggt upp en megaförsamling från grunden, men under mina tre månader här i The House Modesto, har jag observerat en hel del intressanta saker som jag tror är direkt nödvändiga för att nå ända fram. En dag kan Gud kalla både dig och mig att bygga en Megaförsamling från grunden, då måste vi vara beredda!

Enligt The Hartford's Institute är definitionen av en Megaförsamling en församling som har 2 000 eller fler mötesdeltagare under veckans möten. Förra veckan hade vi 9 743 här i Huset, så jag gissar att vi kvalificerar :)

Här är några tankar jag gärna delar med dig:

1. Ett tilltal från Gud
Det kommer att komma MÅNGA dagar då du önskar att du gjorde något annat, och inte ständigt stod i denna andliga strid. Många gånger kommer du gråtandes vilja ge upp, och du kommer tvivla på att du kan göra det. Då MÅSTE du veta att Gud kallade dig att göra det! För om Gud kallade så är det Hans jobb att bygga! Inte ditt. Du ska bara lyda, uthålligt lyda...

2. Bön
Snabbt räknat så är jag med på sju officiella bönesamlingar varje vecka. Vissa sträcker sig så långt som 2h, andra för 20 minuter. Veckans höjdpunkt är måndagkvällar, då över 1 500 människor kommer för att BE i 1,5h! För de flesta församlingar vore det en prestation att samla så många bedjare till en "specialsamling" om året. I The House så sker det VARJE VECKA!
Människor här ber. Ledarna ber. Alla vet hur man ber, och förstår att bön är nyckeln till genombrott. Alla segrar som vinns här är grundade i bön. Jag älskar att se föreståndarparet Glen och Deborah - de ber som om de vore hungriga, vilda tonåringar, med gamla människors vishet. Trots att de är över 60, och har varit i tjänst hela sina liv, så är de inte trötta eller mätta - de längtar efter mer! Underbart!
Om du inte är beredd att be så kommer du inte kunna bygga stort. Du kommer ha en lagom församling, säkert bekvämt och härligt, men utan påverkan på din stad.

3. Evangelisation
Pastor Glen har sagt till mig varannan vecka att en församling som har evangelisation på veckoschemat inte kommer att växa sig stor. Va?! Jo, för då gör medlemmarna "sitt jobb" under de timmarna, och det skapar en tankebyggnad att ibland så "utför" man evangelisation, men oftast inte.
Sån var inte Jesus. Hans livsstil var att människor fick bli mötta och höra om Gud. Så fungerar verkligen denna församling! En byggnad är bara ett skal; ovanför alla dörrar i vår kyrka sitter det skyltar, på insidan, som säger: "You are now entering the Mission Field!" Så varje dag, varje sekund, är vi evangeliserande - det finns ingen annan livsstil! På VARJE möte jag varit på här hittills under tre månader har människor blivit frälsta, hittills över 3 500!
Varje månad döper vi; i söndags 46 personer! Underbart!
Om evangelisation är en programpunkt snarare än en livsstil så kommer din församling inte kunna växa. Du evangeliserar hela tiden!

4. Nästa generation
Ett huvudfokus på nästa generation är existensberättigandet för varje församling. Om fokus, pengar och tid inte läggs på att nå barn och ungdomar (inte "underhålla" eller "ta hand om" - nå!) då kommer församlingen tillslut att dö, långsamt eller snabbt.
Både barn- och ungdomsarbetet här i The House kan vara det bästa jag sett i någon församling i hela världen! (jag har besökt MÅNGA!) Nästa månad inviger vi en ny barnkyrka vi byggt: Det kommer vara det fräschaste platsen att vara för något barn i hela Norra Kalifornien!

5. Mission
Jesus kallar ingen kristen att "bara" nå sin stad - han talar alltid om FOLK! För att en församling ska vara full av Guds kraft och närvaro krävs ett fokus och satsning på mission. Läs Matteus kapitel 10 och 11:1 om du inte tror mig!
The House Modesto satsar stort på mission just nu. Hur? De sökte över jorden för att få ett kvalitativt missionsarbete, blev partners med oss i SOS, betalade hur mycket som helst för min familjs visum och flytt, och har nu satt in mig, en missionär från Sverige, som pastor och Missions Director. En FET välsignelse väntar församlingen runt hörnet..

6. Offer
Som ledare måste man vara beredd att dö och offra ALLT man har! Många ser på Megaförsamlingar och ser en "glättig yta", utan att förstå alla tåran, all förföljelse och all strid som ligger bakom. Många tänker högmodigt att "det där som Ps Glen gör skulle jag kunna göra", utan att se. Beräkna kostnaden. Betala priset. Ge inte upp. Dö till dina drömmar. Där finns ett recept till framgång. Om inte vetekornet faller i jorden och dör...

Mycket mer kan sägas och analyseras i detalj, men allt detta ovan är nycklar och grundläggande fakta för att bygga stort. Har man inte ordning på dessa sex punkter så är det inte ens lönt att försöka.

Det var inte min intention när jag började skriva, men nu när jag tittar på alla sex punkterna igen, så ser jag med glädje att de alla är en del av SOS Church DNA i Stockholm. I mitt hjärta vet jag att Gud gör något stort i Stockholm... Yeah!

Fortsätt att drömma! Och bygg stort!

1 kommentar:

  1. Tycker detta var jätteinspererande att läsa. Gillar framför allt detta om att vi ALLTID skall vara evangeliserande!

    SvaraRadera