fredag 6 augusti 2010

Gud, Big Bang och Svarta hål.

Jag har ett barnsligt intresse för naturvetenskap i allmänhet, och matematik och fysik i synnerhet. De som känner mig väl vet att ska Daniel slappna av så tar han gärna ett skållhett bad, ett glas iskall oboy på badkarskanten, och en matte- eller fysikbok i handen. Där kan jag ligga och klura länge och njuta av livet...

En sak slår mig ofta som kristen och pastor: Kristna kan ha en väldig rädsla och motstånd mot allt som har med vetenskap att göra - vilket gör det besvärligt att vara trovärdig.
Ta det här med Big Bang till exempel. Så snart man nämner det ordet flackar många med blicken och går in i en förnekelsevals som både är bristfällig och flummig: "Nej, jag tror absolut inte på Big Bang, jag tror att Gud skapade allt!"

Ok, låt mig hjälpa dig att reda ut detta. Vad är Big Bang?
Big Bang är en mycket framgångsrik teori som handlar om hela Universums tillkomst. Grundläggande handlar det om att det fanns absolut ingenting. Då menar jag inte ett tomrum, eftersom inte heller rummet fanns. Det var inte svart, det var inte tyst, det var helt enkelt ingenting! Eller inte ens ingenting! Från detta intet skedde det något märkligt: På en millisekund small det, och både tid, rum och materia bildades och bredde ut sig med en fruktansvärd hastighet!Att det gick till såhär kan spåras genom enorma teleskop idag, genom vilka man "ser bakåt" i tiden, och "ser" Big Bang. Mycket spännande.Nå, när en kristen säger att han inte tror på Big Bang blir det bara löjligt; något som framstående forskare alltid påpekar i sina möten med kristna. Det handlar inte om att tro eller inte tro på Big Bang - det var så det gick till!
Du behöver inte vara svettig, nervös eller undra vad som "hänt" med min tro nu... Jag läser gärna om Big Bang, och fascineras! Det finns nämligen INGENTING i den teorin som motsäger att det skulle finnas en Skapargud....

Jag tror att allting är skapat av Gud, och jag läser gärna Naturvetenskap för att lära mig om hur Han gjorde det! Här finns ingen motsättning, utan snarare en förklaring.
En forskare får inte lägga in Gud i ekvationen, för då blir det inte vetenskaplig forskning längre, utan religion. Därför talar man om Big Bang, den Stora Smällen, utan att någon hittills kan förklara varför det small, och hur, och vem som bestämde naturlagarna...

Så slappna av! Sluta göra bort dig och din tro på grund av brist på kunskap. Så länge alla kristna en framstående forskare möter förnekar något så grundläggande som Big Bang kommer han aldrig ens börja försöka förstå vem Jesus var....

Det finns mycket, mycket mer att säga om detta ämne, och jag tror säkert jag återkommer till det ganska frekvent i höst. Det ligger mig varmt om hjärtat! Vill poängtera en sak innan alla börjar kommentera det: Forskning och vetenskap är inte heligt, och bara för att det tituleras vetenskap behöver det inte vara sant! Som sagt, jag återkommer...Avslutningsvis ett boktips, och en kort video med författaren till boken, "Death by Black Holes"
När jag och Stephanie tittade på denna video häromdagen skrattade jag så att jag fick ont i magen, och Stephanie skrattade åt mig. Han är underhållande, och jag ver tvungen att åka och köpa boken efter att jag sett denna. Enjoy!

8 kommentarer:

  1. Mycket intressant. Jag ser fram emot att läsa mer.

    SvaraRadera
  2. riktigt bra skrivet

    SvaraRadera
  3. Jag som trodde att bibeln predikade om att Gud skapade jorden på 6 dagar. Hur ställer du - som är intresserad utav naturvetenskap - dig till detta bibliska anspråk?

    Faktum är att kvantmekaniken med Heisenbergs osäkerhetsprincip i spetsen talar för att saker kan ske utan en orsak, utan en skapare och att på den subatomära nivån är det slumpen och inte determinismen som härjar.

    Du tror att "din" Gud skapade allt, men att han själv är orsakslös (ringer det några klockor kanske?). Jag menar, tanken måste ju ändå ha slagit dig att om något så komplex som din Gud (han är ju trots allt skaparen av universum) inte behöver en skapare, då behöver inte den i förhållande till din guds komplexitet mindre komplexa universum det heller. Vi behöver ingen Gud i den kvantmekaniska ekvationen av universums tillblivelse. Gud är helt enkelt onödig i ekvationen.

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym!
    Kul funderingar - jag svarade med ett nytt inlägg den 15e september.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Hej Daniel!
    Det var väldigt intressant att läsa, jag är 15 år och läser just nu om astronomi i skolan. Jag sökte på Big bang och hamnade av ren slump på din sida, vilket jag inte ångrar en sekund.
    Det var mycket bra fakta och jag kunde inte sluta läsa, du gjorde det så intressant alltihop. Även fast det inte var så mycket fakta som jag hoppats på så förstod jag allt du skrev, du skrev så rent och snyggt. Fångade läsarna på ett bra sätt, som gjorde att de inte slutade läsa.

    Återkommer till din blogg..snarast! Först har jag ett fysik prov att skriva (imorgon!!)

    Johanna

    SvaraRadera
  6. Tack för kommentaren Johanna:) Hoppas du hittar tillbaka!

    SvaraRadera