tisdag 14 september 2010

Jag har skrivit en bok!

Yes! Äntligen är jag färdig! (I stort sett...)
Jag känner ingen större bokmal än mig själv, och jag har länge drömt om att skriva böcker. Så för ett drygt halvår sedan bestämde jag mig: Denna sommar i USA ska jag göra det! Sagt och gjort - alla kapitel utom ett blev skrivna i USA!

Det fanns en enorm glädje och självtryck i skrivandet! Vilket gjorde det mycket enklare och smidigare än vad jag faktiskt förväntade mig...

Boken har ingen titel ännu, men kommer att handla om tjänstegåvorna i församlingen; alltså aposteln, profeten, evangelisten, herden och läraren. En praktisk bok med lättförstålig teologi - en bok jag själv skulle behövt läsa som 19 åring för att själv förstå ledarskap och församlingsbygge. Hoppas jag kan hjälpa många andra 19-åringar (och självklart alla andra åldrar:)

Nu behöver jag din hjälp:
I sista kapitlet vill jag kort svara på dina frågor om tjänstegåvor, ledarskap och församlingen. Jag har redan en bunt frågor, men tror att det kan finnas fler "där ute"...
Lägg en kommentar, maila mig, twittra eller skicka ett meddelande på min facebook! Sök på elvelyck så hittar du mig över allt!

Förhoppningsvis kan jag släppa boken innan jul....kul!:)

Tack för hjälpen!!

8 kommentarer:

  1. Vilka tjänstegåvor kan kvinnor fungera i och hur blir det i relation till manlig ledare?

    SvaraRadera
  2. På vilket sätt är de olika tjänstegåvorna underställda varandra? Finns det någon av dem som är "över" de andra?

    SvaraRadera
  3. Bra gjort bror/svåger/farbror! Vi är dom första att beställa ett exemplar!!! Lite korta frågor som spontant dök upp...

    Kan man träna sej till en tjänstegåva eller kan man bara träna sej i sin gåva? Kan man träna sej i alla gåvor i så fall? En gåva är ju en gåva...kan jag påverka den? Hur viktigt är mitt förvaltarskap, kan Gud ändra sej?
    Kram/ Jemanders

    SvaraRadera
  4. Varför är kritik inom församlingen mot en ledare,eller apostel något som man bör akta sig för? om man utgår i från skirften och kritiken är konstruktiv? tycker det är absolut sekt varning när kritik av en ledare ses som tabu eller när en ledare upphöjs till taklisterna. ska man svälja allt som en ledare säger bara för att han är pastor? skulle du (helt ärligt) våga kritisera din? mvh micke

    SvaraRadera
  5. Wow, tack för bra frågor!! Fortsätt!

    SvaraRadera
  6. " Ni är uppbyggda på apostlars och profeters grund..." - Efe 2:20
    Vad innebär det ? och vad innebär det för de andra tre tjänstegåvorna?

    SvaraRadera
  7. Vad är profetens uppgift och hur prövar man ett profetord. ? Ge exempel på hur man kan utvecklas i profetgåvan.

    I min församling har vi haft ett möte som leds av varje tjänstegåva det var mycket givande. Exemplifiera mycket tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Hur förhåller du dig till de som hävdar att både profeten och aposteln inte längre finns som gåvor i kyrkan. Flera namnkunniga NT forskare från Assemblies of God går på den linjen...

    SvaraRadera