torsdag 2 september 2010

Vem kommer tro mig?

Har varit med om mer saker denna helg som ligger bakom än vad jag trodde jag skulle göra under ett liv. Vem kommer tro mig när jag berättar allt fantastiskt?
Jag menar: Jag har stora drömmar i livet! Saker jag sträcker mig ut mot, längtar efter, jobbar för, och tror Gud om att det ska ske. Andra saker är lite mer absurda, så man drömmer inte ens om det, eller skrattar mest om en sådan tanke skulle snudda ens sinne.... "Någon gång i livet skulle jag vilja åka motorcykel med Reinhard Bonnke!" Hahaha, yeah right!

Jag trodde nog aldrig ens att jag skulle få träffa Reinhard Bonnke någon gång i mitt liv. Han jobbar stenhårt med sina massiva kampanjer, jag jobbar stenhårt med våra massiva visioner. Ingen har riktigt tid att träffas. Men i helgen besökte han oss alltså....En liten parantes till er som inte är så bevandrade i den kristna världen: Reinhard Bonnke är en 70-årig tysk predikant, som jobbat i Afrika sedan 60-talet. Han är utan att tveka den person i vår 2 000-åriga kyrkohistoria som predikat för flest människor och lett flest människor till tro. Miljontals, och åter miljontals! Han har haft en publik på över 1,5 miljoner vid ett och samma tillfälle! Och det är sällan han samlar färre än några hundratusen i sin publik.... Världens största förkunnare någonsin! Kanske är han till och med den människa i världshistorien som live talat till flest människor?HAN besökte OSS!

Så i lördags tidig morgon körde jag hoj till hans hotell mitt i stan. Dit hade vi kört ytterligare tre hojar, och all utrustning som krävs. Bonnke och två av hans medarbetare mötte upp oss i lobbyn, klädde sig, och hängde sedan på mig för en sex timmar lång tur över vackra vägar. Vem kommer att tro mig?
Vi åkte ner till Nynäshamn, ut till havet. Stannade och tog en kaffe. Skrattade och pratade och njöt av vyn. Några dagar tidigare hade vi blivit varnade för kraftiga regnskurar, men nu brännde solen på under sommarens sista andetag.Vi fortsatte sedan en timme väst-nordväst. Tog färjan över till Mörkö och stannade på en skärgårdskrog där. En meter från vattnet blev vi serverade dovhjort och lax. Underbart gott! Där sitter jag som en lycklig liten pojke och lyssnar till mirakelberättelser, frälsningsunder och skrattar gott åt Bonnkes små anekdoter från sin barndom. Efter fem minuter känns det som jag känt honom hela livet!Sista turen gick från Mörkö till Sparreholms slott som vi hyrt till Bonnke och hans team. Ska man hedra en gammal Gudsman är bara det bästa gott nog!

På söndagen fick jag sedan tolka Bonnke under vårt underbara ettårsfirande. Oj, vad kul det var! Jag fick predika tillsammans med Reinhard Bonnke! Jag lärde mig mer under den timmen än vad jag gjort det senaste året....Efter mötet följde (nästan) hela SOS Styrelse med ut till Sparreholms slott och firade och åt en trerätters middag i 1700-talsmiljö tillsammans med Bonnke och hans team. Vem kommer att tro på mig?
Här fick jag både min historiska-, min teologiska-, min matglada- och min Jesuspassionerade ådra mättad på en och samma gång.Vilken helg! Jag är lycklig! Jag har fått se Jesus göra så mycket mirakler, och jag har fått sitta vid Reinhard Bonnkes fötter och lyssna. Wow!
Men inte en enda gång fick jag med mig kameran... Vem kommer att tro på mig? ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar