måndag 6 september 2010

Ett träd kan betyda så mycket...

Det är viktigt att hålla romantiken i ett äktenskap vid liv....grabbar!
Ja, oftast är det väl vi män som kan vara lite slappa på just romantik när åren går och vardagen och arbete tränger på. Jag menar; vi är oftast KUNGAR när vi dejtar eller uppvaktar en tjej: Då flödar kreativitet och romantik, och då är det något vi även gärna skryter om i gymmets omklädningsrum. Sen, när fisken är fångad och på kroken, blir vi män snabbt lata och tar vår kvinna för givet. Så får det inte vara!

Låt mig ge några snabba tips, för att avsluta med ett inspirerande exempel.

1. Det är tanken som räknas!
Som man är det lätt att mäta en gåva i pengar, och då man inte har råd med det gnistrande diamanthalsbandet blir det istället ingenting. För kvinnan däremot är det tanken, gesten och romantiken som räknas. Stanna vid vägkanten och plocka lite vilda blommor. Gör dig ansträngningen att skicka ett vykort eller brev hem. Tänk till!2. Vardagsromantik!
En lapp på köksbordet innan du går till jobbet kan rädda hennes dag, en tryckare på köksgolvet, eller ett telefonsamtal hem från jobbet där du inte ville annat än att höra hennes röst. Betyder allt!
3. Lyssna intresserat!
Hon älskar ofta att prata och berätta. Lyssna då intresserat! Skjut in med en fråga, nicka intresserat och följ med. Bli en lyssnare, för henne är det romantik...

I fredags firade jag och Stephanie fem år som gifta. Mitt livs fem bästa år! Fem år kallas träbröllop, och jag behövde inte tänka länge förrän jag visste vad jag skulle hitta på. Ett träsmycke? Nej, för tråkigt. En prydnadssak i trä? Nej, inget behov (hos min inredningsfru!)

Men sedan vi började dejta och for ner till småland med jämna mellanrum har vi sett ett träd längs med vägen. Det trädet har Stephanie kommenterat VARJE gång; hur vackert det är, att det är "vårt" träd, en symbol för vår kärlek osv...Så...med fantastisk hjälp (TACK JMF!) och mycket favör lyckas jag tillslut få ett påskrivet kontrakt i min hand från ägaren att det från och med nu är vårt träd:)
Stephanie både grät och skrattade när hon fick kontraket i fredags kväll, och nästa gång vi åker mot småland behöver vi inte låtsas mer: Då ÄR det vårt träd, och en symbol på vårt äktenskap och kärlek!:)

4 kommentarer:

  1. Jätte fint gjort :) !!

    SvaraRadera
  2. Jag är iof gift men nu blev jag nog lite lite kär.... ;-D
    Ni kommer med all säkerhet få ett långt, lyckligt äktenskap!!

    SvaraRadera
  3. Jag brukar inte kommentera din blogg men det där var nog fint fixat! Imponerande idé faktist. Sitter och funderar på om det finns nåt jag kan köpa just nu...

    SvaraRadera
  4. så vacker, fick tårar i ögonen så vacker. Det är bara sann kärlek som kan göra så...

    SvaraRadera