onsdag 4 augusti 2010

Gästblogg 1: Verklighet

Hej vänner!
Jag kommer från och med nu och över hösten bjuda in kända och okända gästbloggare till min blogg. Dels för att låta dig som läsare upptäcka någon annan bloggare eller skribent; men också för att utveckla och krydda min blogg så att den blir ännu intressantare och bättre! Först ut är
Jonatan Kvist, ungdomspastor i SOS Church. Läs och begrunda!

I lördagsmorse väcktes jag tidigt av min lille son som ville leka. Kl. 06 satt jag med en leksak i ena handen och läste nyheterna.
En 19-årig man sköts till döds i närheten av en skola i Alby söder om Stockholm under natten till lördagen.
Den här tonåringen, någons son, någons vän, hans fredagskväll slutade med två skott i ryggen. Och det stack ett hål i mitt hjärta. Vilken iskall verklighet vi lever i. Vilken trasig värld. Det värsta är att polisen tror att han avrättades av misstag, att mördarna var ute efter någon helt annan.
19-årige Seedy Rahman Jammehs mord är fortfarande en gåta.

Läste i en rapport för några månader sedan att uppåt 1 200 ungdomar i stockholmsområdet riskerar att hamna i kriminella gäng. När jag läste rapporten så kändes det som att samhället redan gett upp hoppet om dessa 1 200 tonåringar.
Ett av de få konkreta förslag för att motverka detta var att skolan skulle satsa mer på att motverka skolkning eftersom man såg att dessa ungdomarna gärna skippade just skolan.
-Är det verkligen det bästa vi kan göra? Att ge kvarsittning och straff åt ungdomar som skriker efter ovillkorlig kärlek. Ja, kanske är det ett sätt för institutioner och kommuner att visa att de bryr sig, men vi som kyrka har något helt annat att ge.

Jag älskar David Wilkersons livsberättelse i ”Korset och Stiletten”, om hur Gud kallar på hans uppmärksamhet genom en nyhetsartikel. Det var en iskall och trasig verklighet som David såg när han läste om gängmedlemmarna i New York. Detta fick honom att lämna sin trygga och lugna tillvaro på landet och ge hela sitt liv för ungdomarna och gängen runtomkring New York City. -Wow, vilka frälsningsberättelser och så många förvandlade ungdomar. Inte bara i NY, utan över hela världen.
Jag försöker inte jämföra någonting, utan bara få oss att se. Det kanske är dags att lämna din lugna och trygga tillvaro, det finns de som skriker så högt efter hjälp att vi ger dem kvarsittning.
SOS Missionsbibelskola börjar i augusti, kom och hjälp oss att förvandla Stockholms ungdomar!


Jonatan Kvist
Ungdomspastor SOS Youth

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar