tisdag 7 maj 2013

Att älska en stad.

Vad ser du när du tittar på din stad? Och vad känner du?
För drygt tre månader sedan flyttade jag från en av världens vackraste städer, till...tja, Modesto. Ingen yttre skönhet, inget "varumärke", inget hippt och coolt alls.
Men idag är jag förälskad i denna plats! Jag älskar Modesto!

Vi kristna är idag inte kallade att frälsa våra städer. Det gjorde Jesus för 2 000 år sedan. Vi är däremot kallade att älska våra städer!

Så hur? 
Du kan sluta försöka på en gång i egen kraft, och istället koppla med den kärlek som är Guds, och som redan är utgjuten i ditt hjärta genom den helige Ande. (Rom 5:5)
Se staden med Guds ögon. Se varje människa som Han ser dem. Då kommer du älska, be för och göra allt du kan för att vinna din stad med Hans kärlek. 

Så hur lång tid tar det att lära sig att älska en stad? När kan du älska den? 
Svaret är: På en gång! För Gud har redan älskat din stad sedan dagen den föddes. Det tog mig en vecka att älska Modesto.

Jesus grät för städer när Han såg dem. Gråter du och jag? Eller talar vi ner våra städer, eller talar vi hat och irritation och förbannelser över dem?

Du kanske tänker: Men vad finns det att älska i min stad Daniel? 
Jag vet! Och jag kan ge dig det svaret:

Människor!

Vi tittar inte på byggnader eller yttre skönhet; vi ser staden så som Gud ser staden: En plats med många människor!
Så det är dags att öppna ditt hjärta för din stad. Var stolt över den! Äg den! Var en del av den. 
Och älska den!



Städer jag bott i och som jag älskar:
Huskvarna
Jönköping
Uppsala
Storstockholm
Modesto

Städer jag drömmer om, har en relation till, älskar på avstånd, och längtar till att få se förvandlade:
Pittsburgh
New York
San Francisco
Beirut
New Delhi
Calcutta
Tokyo
Rom
Paris
Kairo
Istanbul
Washington DC
Boston
Karachi
.........?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar