onsdag 8 augusti 2012

Finns det liv på Mars?

Ingen kan väl ha undgått den spännande nyheten att NASAs "Curiosity" efter 36 veckor i rymden i förrgår lyckades landa på Mars. Säg vad du vill, men detta är ett enormt tekniskt genombrott, väl värt att uppmärksamma - och för oss vetenskapsnördar är det superintressant!:)

(PS: Du som redan tappat intresset av att läsa om vetenskap och/eller teologi - bläddra snabbt ner till slutet av inlägget och lyssna på en bra låt i ämnet istället:)

"Curiositys" stora uppdrag är att leta efter liv - existerande eller spår av utdött - och man gen den två år innan man räknar det som troligt att liv inte finns/har funnits.

Hur ska jag som kristen ställa mig till denna typ av vetenskap? Vad säger Bibeln om liv på andra platser i universum?
Svaret: Absolut ingenting! Det innebär att Bibeln vare sig bekräftar eller förnekar liv på andra platser i universum än just här på jorden.

Jag vet att en del kristna blir nervösa bara av att resonera om sånt här, och att en del antagonister hoppas att eventuellt liv nu ska hittas, så att det "äntligen bevisar" att Gud inte existerar. Nåväl - så enkelt är det inte...
Jag har förr varit inne på ämnet vetenskap och tro här på bloggen, och jag vet att många är intresserade - så låt mig resonera lite.... (obs: Jag utger mig inte för att vara högt skolad i naturvetenskap, eller ett språkrör för hela kristendomen - jag tänker bara högt...)

Den store författaren och apologeten CS Lewis skrev en gång att det som födde hela idén till Narnia-böckerna var en barnslig tanke på hur budskapet om Jesus liv och gärning skulle utspelat sig i en värld väldigt olik vår egen - en annan planet eller annan dimension. Där och då föddes fantasyserien och allegorin om Aslan och barnen som besöker hans värld. Han vågade det som de flesta andra kristna aldrig vågat, eller kanske inte överhuvudtaget brytt sig om: Fantisera om liv någon annanstans. Tack för det CS Lewis!
Så, om (observera att jag skriver OM) vi finner liv på Mars (eller i en annan del av universum) vad sker då?
Ja, förutom makronivåer med Nobelpriser och "årtusendets vetenskapliga genombrott" så kommer det på gräsrotsnivå bli många diskussioner bland kristna. Mångas världsbild kommer att skakas om rejält! Men efter ett tag så går livet med Jesus starkt vidare - eftersom tron på Honom vare sig inkluderar eller exkluderar liv utanför jordens atmosfär.

Vetenskapliga genombrott har lett till precis det här många gånger förr: Många kristna vägrade tro på att jorden var rund, utan höll tjurskalligt gamla tankegångar - tills det inte gick längre. Det skakade om mångas värld, men ärligt talat: Påverkar det faktum att jorden är rund din Gudsbild idag? Nej.
Ännu värre blev det när det visade sig att det är jorden som snurrar runt solen och inte tvärtom; att jorden "bara" är en av många planeter i vårt solsystem, att vårt solsystem är ett av många i vår galax (vi ligger till och med i utkanten av Vintergatan!) och att vår galax inte på något sett befinner sig i centrum av universum.
Många kristna vägrade tro på det, eftersom de trodde att jorden måste vara ALLTINGS centrum, eftersom det var här Gud skapade liv.

Igen: Påverkar något av ovan nämnda din relation med Jesus idag? Nej...trodde inte det.
Tron på Jesus grundar sig inte på vetenskapliga bevis, eller på empiriska experiment, utan handlar om ditt hjärtas tro och din själs räddning - saker vetenskapen inte kan röra vid eller tillfredsställande förklara. 

Bibeln har ingenting att säga om jordens placering i universum - så därför påverkas inte vår tro av sådan vetenskap. Lika lite talar Bibeln om liv utanför vår värld.

För mig talar istället universums ENORMA storlek; galaxernas ENORMA antal, alltings ENORMA avstånd och hastigheter om hur ENORMT stor min Gud är! Och den symbios allting lever i inom universum, med vår planets perfekta position till allt annat ger de perfekta förutsättningarna för liv - det talar för mig om en fantastisk Gud!

Och detta är på sikt vad som skulle ske: Jag, och många kristna med mig, skulle fortsätta argumentera och tala om Guds storhet inom det faktum att han skapat liv på andra platser i universum. Och diverse Gudsförnekare skulle med samma fakta argumentera för att Gud inte existerar eller bryr sig.
Så: Igen visar det sig att vetenskap vare sig kan bekräfta eller förneka Guds existens eller hans planer. Och istället för att välja antingen tro eller vetenskap, som att de vore två ytterligheter så långt ifrån varandra man kan komma - så anser jag att vi som tror ska anta en mer ödmjuk och nyfiken inställning till vetenskapen, och att vetenskapen ska vara mer ödmjuk mot tron. 
Där finner vi en sund balans och spännande symbios för ytterligare upptäckter tillsammans.

Så: Kommer då "Curiosity" att finna liv eller spår av liv på Mars? Det återstår att se...
Vad tror du då Daniel: Tror du att det finns liv utanför jordens atmosfär.
Nej, det tror jag inte. Men det utesluter inte att jag kan ha fel, och är nyfiket beredd att skakas om lite om så skulle visa sig vara fallet:)

Till sist: Du som inte orkat läsa eller bry dig om "Curiosity" eller teologiska resonemang här i min blogg - njut i alla fall av den bästa låt som någonsin skrivits om liv på Mars!
 

1 kommentar:

  1. Tack för ett mycket bra inlägg! Håller med dig helt och hållet om detta och är mycket nyfiken på resultatet av Curiositys besök på Mars. Om nu farkosten lyckas ta sig hem till jorden...
    Kram Marie P (Lekeryd)

    SvaraRadera