torsdag 16 augusti 2012

Tre förvandlade tjejer

Ett halvår innan vi åkte till Tanzania i juni med hela familjen tog Novali, min femåring, ett eget beslut att samla in pengar till fattiga familjer. Hon och lillebrorsan Denzel lyckades tillslut få ihop 2 200 SEK som vi växlade in och tog med oss tillsammans med fem leksaker var våra barn fick välja ut för att ge bort.

Leksakerna och lite matpengar delades ut på gatorna i Dar, men huvuddelen av summan gav vi till en lokal församling, Victory Christian Center, och bad dem finna unga människor med stora behov.

Igår fick jag ett mail med rapport från min vän Samwel.
Tre tjejer, Rachel, Winnie och Stelle Emily; alla med stora behov, har nu fått pengar till skolgång! En är föräldralös, en annan har så fattiga föräldrar att de inte har råd med skolan, och den tredje har blivit utkastad från familjen sedan hon blev en kristen. De fick nu del av mina barns pengar, så att det räcker för dem att gå i skolan ett helt år!

Fatta vad mäktigt! Jag blir tårögd och stolt över mina barn! Och i hjärtat glad för att Stella Emily, Rachel och Winnie nu får gå i skolan! 

På ett eget initiativ av min flicka, då fyra år(!), får nu tre tjejer ett förvandlat liv.... Det är lätt att hjälpa människor - det ska alltid mina barn minnas.

Och idag, när jag berättade för Novali och Denzel, och visade bilder, sa Novali det på helt egen hand: "Pappa, nu får vi en skatt i himlen!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar