fredag 31 augusti 2012

Moral, miljö och massdöd

Jag minns de kalla kårar som kröp längs ryggen när jag för första gången förstod sambandet mellan krympande ozonlagen vid polerna och vårt användande av drivgaser i våra hem. Jag gick på mellanstadiet och min lärarinna visade bilder på ett krympande ozonlager och vilka konsekvenser som väntade.
Det var många år sedan, och ansvar och lagstiftande mot drivgaser som äter ozon visade sig effektivt nog för att förhindra en katastrof.
Ikväll funderar jag på när och hur jag ska förklara för mina barn att vi står inför ett långt mycket större hot de närmsta 50 åren.

"Hur kunde generationen, född under andra hälften av 1900-talet, så konsekvent ignorera alla varningar de både kunde se och uppleva?"
För några år sedan var den globala uppvärmningen "på tapeten" och alla tänkte på och talade om den. Låt mig säga så här: Problemet har inte blivit mindre hotfullt eller akut, snarare tvärtom!
Tyvärr lever vi i en alltför individualistisk, och ibland tyvärr alltför självisk, "fast-food-generation" för att något ska kunna överleva som nyhet längre än tio dagar är omöjligt.
Problemet vi står inför, och lever mitt i, är tyvärr inget vi kommer kunna lösa på ett eller två år, utan det kommer att ta hela våra liv.

Gör vi ingenting, vad händer då?
Svaret är att ingen riktigt exakt vet.
Det vi VET: 
1.Havsnivån kommer att stiga (i de mildaste prognoser) med 7(!) meter! Och därmed översvämma kustområden där 100-tals miljoner människor lever. En flyktingförflyttning med 10 000 flyktingar skapar enorm kaos och problem. Vad sker när 100-tals miljoner människor måste lämna allt och fly sina liv?
2. Havsströmmar och luftsystem KOMMER att förändras. Hur? Vi kan inte veta. Men med allt smältvatten (sött vatten!) så ändras havsvattnets densitet, och det kommer att bete sig annorlunda.
Vad kan ske då? Jo, om Golfströmmen slutar färdas förbi Europa kommer det med största sannolikhet bli otroligt mycket KALLARE i Europa. MYCKET kallare! Detta har skett en gång förut, och förlängde då senaste istiden med ca 1 000 år!
3. Arter som lever i symbios kommer ur balans och vi får se fler och fler djurarter dö ut (redan nu ligger hastigheten med vilka arter dör ut 1 000 ggr högre än "normalt"!)
4. Sjukdomar sprider sig lavinartat; nya resistenta bakterier muteras på nya platser; virus sprider sig, och vi kan räkna med massepedimier.
5.....
6....
7....

Jag orkar inte fortsätta.
"Vill du bara skrämmas Daniel?!" Nej, inte BARA, men jag hoppas att människor kan börja bli skrämda till agerande. Kanske är det bara det som kan förändra någonting på riktigt.

Just nu GÖR VI INGENTING!
Vad kan vi då göra?
Jo, vi måste förstå att global uppvärmning inte är ett POLITISKT problem som vi kan ta ställning till beroende på vem vi röstar på. Nej, det är ett MORALISKT problem för hela mänskligheten.
Vi har haft tider när vi skjutit upp, ignorerat, flytt ansvar - men nu lever du och jag i en konsekvensernas tidsålder. Det gör allt detta till ett moraliskt problem.

Och först när moralen i oss får slå rot, och driva undan lättja och själviskhet, kan vi alla resa oss med en gemensam röst och därmed TVINGA politiker att agera. För utan att politiker gör någonting, sker inget. Men utan att DU gör någonting, sker inget bland politikerna...

Så visst: Fortsätt du att källsortera och köra miljöbil; men tro inte att det räcker! Börja prata om global uppvärmning igen. Skräm din granne! Gör en namninsamling. Förklara allvaret för dina barn. Tvinga USA och Kina att ta täten! En framtida generation kommer nämligen att döma eller berömma oss för om vi reste oss och tog vårt ansvar eller inte.

1 kommentar:

  1. Tack för ett bra inlägg Daniel! Andra saker vi kan göra är att dra ner på flygandet, köttätandet och lyxkonsumtionen men det är det ju få som vill tyvärr.

    SvaraRadera