torsdag 30 augusti 2012

Apropå helgon



I höst fullbordar jag mina studier i kyrkohistoria genom att läsa Church History II på Livets Ords teologiska seminarium i Uppsala. Läser på distans, och har nu landat i århundradena som kom precis före reformationen, alltså 11-1400-talen.

Idag läste jag om Gregory av Sinai (1200-talet), som är ett erkänt helgon i den Katolska kyrkan. Ett helgon i DKK ska ju vara en person som gjort det extraordinära, en förebild att efterfölja, en människa som levt mer heligt än oss andra, och som även sett mirakler i sitt liv. Vad var det då St. Gregory gjorde?
Jo, han sökte avskildheten och satt där, med hakan mot bröstet och höll andan så mycket han kunde, samtidigt som han repetitivt sa: "Jesus Kristus, ha nåd över mig!"

Ja, det var vad han gjorde. Överraskad? Är detta en stor förebild? Något extraordinärt?
Tja, lite imponerande kanske gällande disciplin, men inte i ett kristet perspektiv!

Låt mig klargöra några saker:

I Bibeln, i Nya Testamentet kallas vi som tror på Jesus och bekänner Honom som Herre gång på gång för "de heliga", med andra ord: Helgon! 
Javisst, VI ALLA, både du och jag, är enligt Bibeln helgon!

Sedan finns det människor som nått längre än dig och mig, absolut värda att se upp till och efterfölja som stora människor och förebilder; men vilka är de?
Jo, inte de som håller andan och söker avskildhet på ett asketiskt sätt, utan de som helhjärtat, radikalt och kompromisslöst beräknar kostnaden och betalar priset i att helt och fullt LYDA JESUS i det STORA UPPDRAGET!

"Gå ut i hela världen och gör alla folk till lärjungar"
"Jag ska göra er till människofiskare!"
"Och ni ska bli mina vittnen!"
"Störst är den som är minst bland er och tjänar mest!"
"Det ni har gjort mot dessa mina minsta har ni gjort mot mig!"

Så, vilka är det vi borde betrakta som "helgon"? (Inte tillbedjandes, men hedra och ha som förebilder)

Det finns hundratals stora namn som Billy Graham, Reinhard Bonnke, William Both, Kathrine Kuhlman, Moder Teresa och William Carrey.

Det finns TUSENTALS okända kineser, indier, nepaleser och araber som dagligen riskerar sina liv för Jesus.

Det finns TUSENTALS tjänare "bakom kulisserna" i nästan varje församling; män och kvinnor som tjänar, hedrar och gör allt de kan för att uppfylla Jesus befallningar; och de gör det med glädje.

Tappa inte fokus vänner! Snärj inte in er så mycket i mysticism eller intellektualism så att ni missar det stora och viktiga! 
Jag vet var jag letar efter mina "helgon"; vet du var du hittar dina?

2 kommentarer:

  1. Han kan inte va alltför känd hittar typ inget om honom på nätet.

    SvaraRadera
  2. Började skratta lite när jag läste din formulering: "störst är den som... tjänar mest". Skulle kunna användas som slogan för framgångsteologi. Men jag förstår så klart vad du menar. ;)

    SvaraRadera