onsdag 29 juli 2009

Gud är FET-stor!

Om du kör bil från Malmö till Treriksröset, non-stop, 90 km/h så skulle det (fågelvägen) ta cirka 22 timmar.
Vill du köra bil till månen, med samma förutsättningar, så skulle det ta sex månader. Kisspaus needed!
Solen då, vår närmsta stjärna? Ja - du skulle få sitta i bilen och hålla dig i 180 år... Vårt solsystem är enormt! Och vänta bara när vi kliver utanför det!
Den här galaxen heter NGC 1300 och ligger cirka 61 miljoner ljusår bort från Stockholm...ok, vakna nu! 61 miljoner ljusår!
Ljuset färdas med en hastighet nära 300 000 km/s!! 7, 5 varv runt jorden på en sekund! Så ett ljusår är alltså så långt ljuset färdas på ett år! = 9 460 000 000 000 km! 9,5 biljoner kilometer.

Så, om du vill åka till NGC 1300 så behöver du åka 9,5 biljoner * 61 miljoner km! Jag vill inte ens räkna ut det åt dig... Eller så kan vi säga så här: Du måste färdas i 300 000 km/s i 61 miljoner år.

NGC 1300 innehåller cirka 300 miljoner stjärnor, och är bara EN av 100-tals miljarder galaxer i universum. (Jag vet att både du och jag är bortdribblade av alla siffror nu, men nicka och låtsas hänga med ändå!)

Astronomer merar att det finns någonstans runt 40 miljarders biljoner stjärnor i universum. Det är en fyra följd av 22 nollor....Med allt det i bakgrunden vill jag att du läser Psalm 147 och vers 4 med mig. Och håll i dig nu:
"Han [Gud] bestämmer stjärnornas mängd. Han nämner dem alla vid namn."

DET mina vänner, är VÅR GUD!

Ikväll ska jag tala om allt detta på ett ungdomsmöte här i Pittsburgh. Vill att alla, kristna och ickekristna, ska häpna inför Guds storhet - och att många ska bli frälsta! Be för mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar