måndag 13 juli 2009

Bygga!

Vi lärjungar liknas på mängder av ställen i Nya Testamentet vid olika yrkeskategorier: Vi är bland annat Fiskare, Soldater, Präster, Idrottsmän, Bönder och Kungar. Nu vill jag dock peka på ett sjunde yrke: Vi är alla i Byggbranchen!Själv är jag, likt Jesus, snickarson. Pappa driver inte bara ett, utan flera företag, men med fokus på Åkessons Bygg AB. När jag var liten trodde jag att man som son var tvungen att anta samma yrke som ens pappa jobbade med. Jag tyckte alltid att det var lite betungande, för jag hade inget intresse av snickeri; vare sig på skolans slöjd eller på sommrarnas ständiga sommarjobb som hantlangare på byggen. När jag blev större och insåg att jag kommer inte bli snickare så skämdes jag, eftersom jag trodde att pappa skulle bli jätteledsen...:) Istället ville jag bli arkeolog, kemist, läkare eller präst (Detta tänkte jag när jag var runt sex-sju år: Jag blev i stort sett allting!)
Jag har sedan betraktat mig själv som en kille med tummen mitt i handen (vad hände med alla händiga gener? Förmodligen så slukade min storebror precis allihop!)
Jag har dock fått revidera den tanken något i det sista...

Men nu, den andliga aspekten: Vi är alla byggare! Vi bygger tillsammans med Jesus Guds rike; där Jesus själv är hörnstenen, och där vi själva är andliga stenar i det husbygget!
Guds rike byggs inte på en dag, utan är ett långsiktigt verk som pågått i 2 000 år. I det bygget har vi alla blåställ, stålhättade skyddsskor och hjälm. Vi bär alla på Hans ritning och vi hamrar, sågar, gjuter och målar.
Guds rike växer....och det växer snabbt! Se till att du inte somnar i ett hörn någonstans - var med och bygg!Konkret i mitt liv så har jag äntligen börjat skymta pappas snickerigener i min kropp: Inte minst i vår nya lägenhet där jag röjt om rejält genom att (ja, tillsammans med pappa och brorsan...) rivit väggar, slipat golv, tapetserat, dragit el, och lagt nytt golv fått känna mig ordentligt manlig!

Men i det stora hela ska jag nog hålla mig till det andliga bygget. Och där byggs det ordentligt!
Just nu bygger vi SOS Church i Stockholm! Just nu bygger vi upp SOS Missionsbibelskola på nytt, nu down town (du har väl ansökt?)! Just nu byggs det husförsamlingar och mängder med kreativa planer för Stockholm och Sverige...jag älskar att bygga!

Konkret så bygger vi om våra lokaler ute på Kungsholmen, Warfvinges väg 26. Jag pratade med Tommy Hamrén, vår byggnadsledare, och han kommer vara på plats varje dag, hela veckan, 0700-2300. Kom upp eller ner till Stockholm och hjälp oss att bygga! Ta en, två eller tre dagar och investera konkret i att bygga Guds rike; hjälp oss! Idag ringde det en norrman till mig. Han har rest med oss på några festivaler runt om i världen, och var nu på semester i Stockholm. Han ville veta hur man hittade till vår nya kyrka, och ta en eller två av sina semesterdagar i Stockholm för att bygga med oss. Han är där i skrivandets stund och bygger...Wow!

Den 29:e augusti ska allt vara färdigt för invigning och församlingsproklamation. Kom då och fira med oss!!

Blessings!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar