måndag 4 februari 2013

Mitt och Stephanies uppdrag!

Måndag morgon, och jag sitter på mitt kontor i en av alla byggnader församlingen har här på sin mark på Coffee Road i Modesto. Måndag morgon ja... Efter att ha haft måndagar som min lediga dag i många år, så är det lite ovant att kliva upp och jobba denna dag. (ilandsproblem!), men å andra sidan är jag ledig varje fredag! Skönt!

Församlingen vi flyttat till heter The House, Modesto, och är en gammal, gammal Assemblies of God-församling (ett av de stora pingstsamfunden här i USA). För 19år sedan flyttade den nuvarande pastorn, Glen Berteau, hit. Hur han hamnade här är ett otroligt vittnesbörd jag måste berätta en annan gång!
Då bestod kyrkan av några hundra medlemmar. I 19 år har församlingen jobbat målmedvetet och evangelistiskt, och nu kommer över 10 000 människor hit regelbundet, och varje vecka blir människor frälsta!

Glen Bertaeu

I SOS har vi jobbat tillsammans med The House på missionsfältet i många år. De har hjälpt oss bygga upp vår bas i Bulgarien, och varit med som partners under ett par festivaler. 
The House har i några år även varit en site för det LA-baserade universitetet Kings University, och tränar här dagligen studenter i ett fullt erkänt och ackrediterat universitet!
De har länge drömt om att få starta en teologisk, praktiskt och full-av-tro missionärsutbildning här på universitetet för att skicka ut massor av missionärer - och här kommer vi in i bilden...
Micheal och Kelli Williams, nära vänner till SOS

The House, Glen Berteau, Michael Williams och de andra ledarna här i Modesto älskar och respekterar det vi gör i SOS. I Mars fick vi därför frågan om inte SOS kunde ta hand om den missionärsutbildningen på universitetet, för att verkligen prägla den med tro, mirakelkraft och passion för de onådda. Frågan nådde mig och Stephanie, och vi kände ett omedelbart grönt ljus och "Go!" i hjärtat. Efter tonvis av pappersarbete, avslutande av allt ansvar hemma i Stockholm och en flytt i tro, sitter tillslut familjen Elvelyck i Modesto...

Vi har blivit fett välkomnade av alla här!
Min officiella titel är Missions Director och Assistant Dean. Jag är erkänd som en av 11 pastorer i församlingen, och har blivit fett utmanad!

Mina ansvarsområden består av fem huvuduppgifter:

1. Bygga SOS West Coast Office
- En bas för framtida partnerförsamlingar, missionärsutsändande, och onådda folk-passion.

2. Överse allt missionsarbete i The House
- Just nu är det inte så mycket, och ganska "spretigt". Jag och Stephanie ska liva upp missiosintresset och välja rätt projekt att satsa på.

3. Överse alla "Internships" på Universitetet.
- Och bygga och driva "Missions"
Färutom Mission finns det "Worship", "Youth", "Children", och "Pastoral".

4. Assistera rektorn på Universitetet
- Rekrytering, elevträning, strukturer, vision och mål mm..

5. Så småningom själv läsa in en Bachelor i Teologi. (och sen en Master, och sen en Doktor...;)

Som du märker är det MASSOR att göra och STORA utmaningar för mig och Stephanie!
Be för oss, ring gärna och prata med oss ibland, och kom och hälsa på! (och ta då med dig lite svensk sill och oboy;)

1 kommentar:

  1. Jag fixar Oboyen bror!!! Och fy vad glad jsg blir av att läsa ditt inlägg! Vilka feta och balla utmaningar! Jag som tyckte studierektor på ledarskolan var en fett utmaning haha!!

    Älskar er!
    Jenny

    SvaraRadera