onsdag 27 februari 2013

Ljud och barnslig lycka!

Under hela min uppväxt som barn i småland brukade min pappa på lördagar spela högt på sin stereo. Det var ofta ELO eller Flamingokvintetten; och det skapade alltid en glad stämning i hemmet och en förväntansfull och pirrig känsla i magen. Lördag. Pappa ledig! Musik! Glädje!

När jag sedan var 13 år gammal och precis börjat på högstadiet följde jag med hem till min nya klasskompis Björn Franzén i Huskvarna en dag efter skolan. Hans pappa satte oss i sin stora soffa, mitt i mellan två högtalare och började entusiastiskt att prata om kvalitétsljud och musik. Han spelade sedan ett par jazzlåtar för oss och njöt och berättade om alla variablar och detaljer i den kristallklara ljudbilden.

Dessa två händelser skapade tidigt i mig en passion för musik och ett intresse för hi-fi ljud. Musikintresset blommade ut redan under tonåren och brinner fortsatt med oförminskad styrka. Och många, många gånger har jag gått runt i butiker som Hi-Fi Klubben och bara njutit och lyssnat. Drömt om att en gång dagligen kunna lyssna på underbar musik i superljud...

Igår slog den drömmen in!
Genom en fet välsignelse och löfte i samband med vår flytt till USA (och att ljud är betydligt billigare här!) kunde jag köpa ett par Bower & Wilkins stereohögtalare, och igår anlände den Förstärkare och DAC från Emotiva jag beställt i januari.
Efter att ha kopplat satt jag bokstavligt talat i timmar och lyssnade på musik. Barnen kröp upp och ner i mitt knä, och jag var barnsligt lycklig!
Kanske onödigt inlägg att läsa för dig; men jag kan inte hjälpa det:) Är som sagt barnsligt lycklig! Haha...!

PS: En av mina nya grannar jag lärt känna på gatan delar mitt musikintresse. I kväll kommer han över; jag tänder grillen, och vi ska lyssna på musik i många timmar:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar