onsdag 6 februari 2013

Liknelsen om den barmhärtiga Palestiniern

(OBS! Slappna av - Denna korta liknelse är INTE ett politiskt ställningstagande. Syftet är att framställa orginalliknelsen lika radikalt som Jesus gjorde, då prästen och leviten var två högt respekterade människor som hade tjänandet av människor i sitt yrke, och samarien var hatad och oren i judarnas ögon. Ett politiskt ställningstagande gör jag hellre någon annan gång.)


Det hände en dag, då en jude var på väg från Jerusalem ner till Jeriko, att han råkade ut för rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom. Då de stulit plånbok och smartphone gav de sig av och lämnade honom där halvdöd.

En Humanist kom händelsevis ner samma väg, och när han fick se mannen skyndade han sid förbi. Han tänkte: "Ingen annan är i närheten, ingen ser mig om jag ignorerar den här stackars mannen. Jag gav ju ändå pengar till Radiohjälpen förra månaden - så jag har ju gjort mitt. Vad händer om rövarna kommer tillbaka och skadar mig också? Bättre att jag skyndar vidare och anonymt ringer efter polisen när jag kommer fram."
På samma sätt var det med en Predikant. Han kom till platsen, såg mannen och skyndade sig förbi. 
Han tänkte: "Jag har ju jobbat med mitt budskap i flera dagar och får inte komma för sent till kyrkan. Min församling räknar ju med att jag är förberedd, kommer i tid, och ger dem en spännande predikan. Jag skulle vilja, men hinner verkligen inte stanna. Jag måste ju hålla fokus! Förresten, jag har ju inte varit ledig på hela veckan utan haft samtal varje dag - det är ju viktigt att jag vilar nu och samlar tankarna."

En Palestinier som färdades samma väg kom också dit. När han såg mannen, kände han medlidande med honom. Han gick fram till honom, lyfte upp hans huvud i knät, viskade stilla att allt kommer bli bra, och tvättade försiktigt hans sår. Han bar sedan upp honom på kärran, och förde honom till ett litet sjukhus i närheten. Han gav föreståndaren två tusen kronor och sa: "Sköt om honom, och rädda hans liv! Och kostar det mer så lovar jag att skaffa fram mer pengar och betala när jag kommer tillbaka."
Vem av dessa tre tycker du var en nästa för juden; med andra ord gjorde rätt och agerade i kärlek?

Provocerande? That's my Jesus!
Behöver du ett mjukare hjärta? Jag behöver det sannerligen! 

(Orginalstoryn hittar du i Bibeln, i Lukas Evangelium kapitel 10!)

1 kommentar:

  1. I like it :)
    Bra originalstory och en fin tolkning av vad som skulle kunna vara nutid.

    /Sven Eriksson

    SvaraRadera