måndag 29 mars 2010

Frimodighet...

...är ett gammalt ord som används flitigt i Bibeln, och efter empirisk undersökning på ett högstadie förra veckan så hade alla hört ordet, men INGEN kunde förklara vad det betydde!

Jag funderade själv, och PANG!, en timme innan jag skulle predika härom helgen så såg jag det!
Frimodighet förklaras bäst: FRI, MODIG och HET!
(Nu får du gärna kommentera och säga att du "hört det förr", och att du tänkt så länge. Jag påstår inte att jag har någon copyright på det uttrycket, men jag såg det själv för första gången!:)

Så ska du vara frimodig, och på så sätt få en stor lön som Hebreerbrevet 10 säger, då måste du hitta dessa saker:

1. FRI
Grunden för ALLT! Är du inte FRI så har du bara modighet, och det är ju inte ens ett ord!!:)
Jag var bunden, men Jesus satte mig fri! Riktigt konkret. Jag fattade inte ens hur dålig situationen var, förrän Han kom och lyfte av all skit, tvättade mig ren, och gjorde mig fri!

Hebreerbrevet 10 igen säger: På grund av och genom kraften i Jesus blod kan vi nu FRIMODIGT kliva fram till Guds tron (min parafras!)2. MODIG
Vad handlar det om att vara modig? Vem är modig? Killen i din klass som står barfota i myrstacken och kastar sig ut från "tian" på badhuset? (Han gick i min klass!) Han som aldrig var rädd?

Nej... Mod handlar inte om att aldrig vara rädd. Mod är att göra saker TROTS min rädsla! Och där kan vi alla passa in.

Josuas första kapitel säger: Jag har befallt dig att vara stark och FRIMODIG! Var då inte förskäckt och feg - för GUD är med dig!!! (min parafras!)


3. HET
Har inte med ditt utseende att göra:) Nej, handlar om att brinna för Jesus!!

I Apostlagärningarnas fjärde kapitel kan vi läsa om två av Jesus efterföljare som blev fängslade, det står: När de märkte hur FRIMODIGA Petrus och Johannes var blev de mycket förvånade, eftersom de var olärda män ur folket. Men sen kom de ihåg att de hade varit tillsammans med Jesus! (min parafras!)

Vill du vara het? Var tillsammans med Jesus!! Spendera tid i bön, lovsång och läs Bibeln! Då växer frimodigheten fram...

Vad annat är brinnande och hett?? ELD! Eller hur??
Du behöver eld i ditt liv! När Bibeln talar om eld är det ofta en symbol på den Helige Anden! Bli döpt i Anden! Då brinner du! Och då växer frimodigheten fram!En enkel men superviktig undervisning!!

See u!

1 kommentar: