tisdag 2 mars 2010

A Tale of Three Kings

Skulle vilja tipsa om en bok som ALLA borde läsa: A Tale of Three Kings, av Gene Edwards.

Förra sommaren när vi var i USA så fick vi denna bok av pastor Jeff Leake från församlingen Allison Park Church i Pittsburgh. Jag och Stephanie spenderade sedan några kvällar tillsammans, läsandes högt ur boken. Vi grät, skrattade, förundrades och själavårdades.

Boken handlar om tre kungar från Gamla Testamentet; Saul, David och Absalom, och deras relationer med varandra. Poetisk skriven text, och budskap mellan raderna ger krydda och dimension till berättelsen.

Budskapet i boken är kort och gott: När du möter beskyllningar, anklagelser, påhopp och krav på försvar, hur reagerar du då? Saul, David och Absalom reagerade på tre olika sätt; och bara en överlevde som kung.

När David var en ung man, innan han blev kung, fick han många spjut kastade mot sig. I boken symboliserar dessa spjut anklagelser och attacker. Vad gjorde David? Lärde han sig att själv hantera spjut och kasta tillbaka? Nej, han blir proffs på att ducka, och att vara tyst.

När David sedan är kung, och en ung man reser sig mot honom för att göra uppror, beskylla och avsätta honom; vad gör David då? Krossar han upproret under sitt mäktiga finger? (Han hade all makt och RÄTT att göra det!) Nej, han är bara bra på två saker: Ducka för spjuten...och vara tyst...

Oj vad jag gråtit när jag läst denna bok! Dels för att jag insett att även jag i mitt liv kastat spjut på andra, men kanske framför allt för att jag så många gånger lärt mig ducka.

Men är inte försvar en mänsklig rättighet? Är det inte att stå upp för rätt och rättfärdighet? Är det inte att föra fram sanningen?


Fråga Honom som blev oskyldigt beskylld av romare och överstepräster, ända till döds. Fråga vad Han sa i sitt försvar. Fråga David i Gamla Testamentet och se vad han svarar. Fråga Jakobs brev...

En läsvärd bok. En kort bok för dig som helst inte läser. En alltid lika högaktuell bok; såväl idag som för 3 000 år sedan.

Finns att beställa här!

2 kommentarer:

  1. 88 kronor på Adlibris - det kan det värt!

    Angående din FB-kommentar om att jag skulle vara nyfiken: en veckas ovetande får inte nyfikenhet att krympa. Bara så du vet.
    )

    SvaraRadera
  2. Intressant bok den vill jag nog läsa.

    Jag försöker sätta mig in i Jesus situation och min slutsats är att om jag stog inför rätta oskyldigt anklagad och vill göra absolut maximalt för att bli säker på att få dödsdomen då skall jag göra som Jesus.

    Vägra svara på tilltal och sen när domarn säger fattar du inte att jag kan döma dig till döden håna honom o säga.

    Du har ingen makt över mig om inte Gud hade gett den till dig. Mitt rike är inte av den här världen.

    Tja antingen är man väl en idiot eller Guds son.

    Han skulle lätt kunnat få fram massa vittnen som förde hans talan om hur mycket gott han gjort.

    Men näe då han skulle absolut sabba alltihopa.

    Slutsatsen är att han ville dö det var hans plan från början. :)

    SvaraRadera