onsdag 10 mars 2010

Du är en gåva!

Jag spenderar några dagar med Ledarskolans elever och samtalar runt och "upptäcker" vilka naturliga gåvor de har. Det är jättespännande!Ett amerikanskt pastorspar som heter Katie och Don Fortune har forskat i detta i många år, och skrivit böcker i ämnet. De har rest över hela världen, och tiotusentals människor har tagit det test vi nu gör med eleverna.I Romarbrevets 12e kapitel står det (1981):

"Vi har olika gåvor allt efter den nåd vi har fått: profetisk gåva i förhållande till vår tro, tjänandets gåva hos den som tjänar, undervisningens gåva hos den som undervisar, tröstens gåva hos den som tröstar och förmanar, gåvan att frikostigt dela med sig, att vara nitisk som ledare och att med glatt hjärta visa barmhärtighet. "

Här menar Fortunes att vi kan identifiera sju olika personligheter och drivkrafter hos olika människor. Deras tester har visat att alla människor har en av dessa sju drivkrafter eller personligheter, och de har aldrig hittat en åttonde personlighetstyp.

1. Iaktagaren - En som tydligt uppfattar Guds vilja.
2. Tjänare - En som älskar att tjäna andra.
3. Lärare - En som älskar att undersöka och kommunicera Sanning.
4. Uppmanare - En som älskar att uppmuntra andra att leva ett liv i seger.
5. Givare - En som älskar att ge ut av sin tid, begåvning, energi och sina tillgångar för andras bästa och för att utbreda evangelium.
6. Administratör - En som älskar att organisera, leda och dirigera.
7. Medkännare - En som visar medkänsla, kärlek och vårdar sig om de behövande.

Testerna är sedan utformade med påståenden du graderar i förhållande till hur väl de stämmer in på dig.
När jag själv gjorde testet och kom in på de två gåvor som är dominerande i mig så skrattade jag massor för mig själv: Det kändes som Fortunes hade skrivit testerna utifrån hur jag tänker och agerar! Det var spännande att se:)

Fortunes menar att den mest effektiva gruppen som ska arbeta tillsammans, andligt eller med ett sekulärt jobb, innefattar representanter för alla sju gåvor. Värt att tänka på i teambygge!
De menar också att gåvan ligger i ditt DNA, den är medfödd, och märks och syns därför tydligt redan i din barndom. Absolut, tänker jag när jag ser tillbaka på mig själv som barn...
Ett annat exempel de skriver om i boken jag läst:
Anta att du har sju människor hemma på middag, och de råkar ha var sin av de sju gåvorna. På väg till bordet tappar du salladstallriken som faller i golvet, går söner och salladen blir förstörd. Hur kommer dina gäster att reagera?
Iakttagaren: "Så går det när man försöker bära för många tallrikar på en gång."
Tjänaren: "Jag städar upp!"
Läraren: "Anledningen till att du tappade tallriken är att den inte var rätt balanserad."
Uppmanaren: "Nästa gång, låt någon hjälpa dig att ta in tallrikarna!"
Givaren: "Jag hjälper dig gärna att blanda en ny sallad."
Medkännaren: "Var inte generad, det kunde ha hänt vem som helst."
Administratören: "Jonas, hämta sopborste och skyffel. Anders, du hämtar en trasa. Och Maria, du hjälper mig att ordna en ny sallad."

Hur skulle du spontant reagerat?

Vad tror du själv? Kan man verkligen kategorisera alla människor in i sju olika personlighetstyper? Vilken av de sju gåvorna tror du är tydligast i ditt liv?

Nyfiken på mer? Läs Fortunes bok: Discover your God-given Gifts

3 kommentarer:

  1. Hehe, jag tyckte tyvärr inte någon kändes klockren på mig. Jag har vissa drag som stämmer på flera av områdena men inget som står ut så där spontant. Jag tycker alltid det är lite knepigt att dela in i precisa fack så där.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle asflabba ....

    SvaraRadera
  3. woow, det här sa mig verkligen någonting.
    jag har länge undrat vilket gymnasium ja vill gå å, man jag vill jobba som. och så läste jag det här och det slog mig.

    jag är en äkta Medkännare.
    omvårdnad skulle nog passa mig väldigt bra.
    Så jag tackar och bockar. :)

    Grymt bra blogg.
    / adina, edsbyn

    SvaraRadera