onsdag 4 maj 2011

Varför blir inte alla helade?

Har fått denna fråga som kommentar vid några tillfällen här på bloggen, och jag insåg att jag måste skriva något om det.
Många, många frågar mig precis samma sak, men med olika uttryck och erfarenheter i ryggen, vart jag än reser i världen. Och varje gång sörjer jag för att jag inte kan ge dem ett tillfredsställande svar.

Varför kan du inte det Daniel?

Tid.
En timme hjälper en bit. Ett blogginlägg lång som en mindre bok skapar viss förståelse. Men frågan kräver känslighet, ödmjukhet och mottaglighet både av mottagare och frågeställare. Min erfarenhet i ett eftermöte, en onlinefråga, eller på en outreach ute på stan, är att frågeställaren (eller jag!) ofta inte har den tiden. Man vill ha en snabb lösning och ett logiskt svar. Man letar oftare efter en ursäkt eller efter lite medömkan, istället för att ödmjukt söka ett svar. Man söker hellre efter att någon ska bekräfta mina teorier, än öppna sig för ett svar som kanske skakar om mig...
Många snabba frågar har dock inte snabba svar; snarare tvärtom...

Därför kommer jag inte svara på frågan här på min blogg heller, sorry! Men jag kan initiera en tankeprocess som tillslut kan få landa i hjärtat på många av er:

1. Gud är större än oss. Han vet mer!
2. Det finns inte ETT svar på varför vi inte ser alla bli helade på en gång. Kan bero på många skiftande saker.
3. Jag bygger dock inte MIN teologi och Gudsbild på mina erfarenheter, eller uteblivna erfarenheter, utan på Guds Ord.
4. Guds Ord säger tydligt att helande (och ekonomiska mirakler!) är en del av Jesus försoningsverk på korset.
5. Jesus försoningsverk på korset gäller för ALLA människor i ALLA kulturer i ALLA tider!
6. Jag förstår inte allt, men väljer i första hand att fokusera det jag förstår och vet!

"Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade."
1 Pet 2:24

"De skall lägga händerna på sjuka, och de ska bli friska."
Mark 16:18
Jag VET att sjuka blir friska i Jesus namn! Och ja, jag har sett det med egna ögon: När jag har bett för människor, när andra i min närhet har bett, i min egen familj, och till och med i min egen kropp!
Jag bygger mina erfarenheter där, och tror att det Bibeln säger ÄR sant! Jag agerar utifrån vad Bibeln säger, och TROR på det! Jag ser det redan innan det har blivit till, och ger mig inte förrän det existerar...

Men du svarar fortfarande inte på varför inte alla....

Nej, jag vet. Jag har inte tid och möjlighet att skriva här. Och få skulle faktiskt ta sig tiden att läsa den boken.
Men har du kanske tid för ett längre svar? Söker du uppriktigt och ärligt och vill veta mer? Är du beredd att avsätta tid för ett bredare svar?
Svaret kommer att ta ett år i anspråk, men det är inte stöld av ett år, det är ett års livsviktig investering i ditt liv: Gå ett år på BIBELSKOLA!Hoppas jag får läsa din ansökan snart!
Och du, fortsätt att läsa vad Bibeln säger om helande, och ge inte upp! Jag tror på Gud, och jag tror på att DU kan få bli botad i din kropp!

3 kommentarer:

  1. Daniel!
    Det är så sant det du skriver och vill bara inför alla läsare stryka under att vi förstår inte allt och kommer aldrig att göra det! Men Guds löften och det Jesus gjorde är felfritt! Helande är en del av försoningsverket!

    Men det viktigaste för oss är att bli frälsta och få bli vän med Gud genom JESUS! Vårt liv och vår ibland smärta/sjukdom är ju en kort tid, i jämförelse med evigheten! Att leva i ett liv utan Gud, som är ett rent helvete, och plågas är ju inget som någon normal människa vill. Men att bli frälst är det viktigaste - om man sedan blir helad till antingen kroppen eller själen är ju fantastiskt! Det är inte Gud det är fel på! Det är inte heller vår tro utan ibland står vi där med våra frågetecken!

    Det viktigaste är att vår ande bli helad och synkad med Guds Ande!

    Bless you all!

    SvaraRadera
  2. Säger bara...se Jonas Gardells "Åh Herregud"...som gick, i och för sig ett bra tag sen, på Svt. ( Går säkert att få tag på )That´s it!

    SvaraRadera
  3. Denna fråga är så viktig och ändå faktiskt inte möjlig att svara på helt säkert. Men jag vet av egen erfarenhet att när människor berättar om mirakel i sina liv - sådana där som riktigt går från död till liv eller misär till paradis eller från fullständig ohälsa till fullständig hälsa och man BORDE bli uppmuntrad så kan det ofta kännas som en spark i magen eller smäll på käften för den som själv bett men inte fått uppleva helande i sitt eget liv, i.a.f. inte så fullständigt. Och då kan vittnesbörden nästan hota att stänga porten istället för att slå upp dörren på vid gavel. Jag tror denna fråga alltid kommer att skava tills vi får se allt i sin fullhet. Tror det är viktigt att inte bara se Guds handlande i de där blixt-från-klar-himmel-miraklerna utan också se hur Gud stöttar och hjälper och leder på ett mer vardagsnära och/eller gradvis sätt och att våga hålla fast vid Guds löften och det man länge känt inom sig att Gud har talat in i ens liv. Vi vet inte allt här och nu men vi vet att Gud är kärlek. :)

    SvaraRadera