fredag 6 maj 2011

Relationstips!

I år är jag (än så länge!) vigselförättare för två härliga par. Det medför äktenskapssamtal och många timmar där jag och Stephanie får investera tips, råd och sundhet in i blivande äkta makar. Superkul!

Vi har varit gifta i sex år i september, och det är spännande att se att vi samlat på oss en hel del erfarenhet, tagit oss över hinder och problem, och idag är mer kära och sunda i vår relation än någonsin tidigare!
En av de bästa investeringarna du kan göra i ditt äktenskap eller relation är faktiskt att lyssna till erfarna människor som ger sunda råd - och här finns det en enorm marknad och en uppsjö av böcker att välja bland. För att du inte ska drunkna filtrerar jag här ut de bästa boktipsen jag och Stephanie kan ge dig, för din sunda relations skull. Enjoy:

- Love & Respect, Eggerichs
Utan tvekan den bästa relationsbok jag och Stephanie har läst. Så enkel, men så sann! De allra flesta problem i en relation bottnar i hennes behov av att vara älskad, och hans att bli respekterad. Lättläst, hög igenkänningsfaktor och massor av sunda tips för att slippa en ond cirkel i relationen, och istället vara generösa mot varandra.
En perfekt bok att läsa högt tillsammans!


- Kärlekens fem Språk, Chapman
Redan en klassiker med över 25 000 sålda ex bara i Sverige, men fortfarande lika bra.
Du vill älska, och visar din kärlek genom ditt kärleksspråk. Problemet är att din partner kanske (troligtvis!) talar ett annat kärlekssrpåk. En bok med massor av "aha-upplevelser".


- For women only, Feldhahn
Stephanie läste denna på vår bröllopsresa för snart sex år sedan, och upptäckte massor om mig:) Hon ville bestämt ha med denna bok på min lista. En bok för kvinnor om män. Jag har själv inte läst den, men litar på min frus omdöme.


- A celebration of Sex, Rosenau
En praktisk bok om sex. 100ggr bättre och mer sund än Expressens sexspalt. Sex med samma partner ett helt liv är inte som att spela samma skiva om och om igen, utan som att spela skickligare och skickligare på samma instrument hela livet för att skapa vackrare musik.
Rekommenderas varmt till alla! Speciellt om sexlivet går på rutin...


- Heder, Bevere
Den enda teologiska bok i denna hög, och alls inte skriven som en relationsbok i första hand. Dock fantastisk undervisning om att hedra andra människor, och då inte minst sin partner i en relation. Jag minns varmt vilken underbar upplevelse det var att läsa denna bok när den kom!

Ta nu tid, investera rätt, och bygg ett lyckligt och långvarit äktenskap ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar