onsdag 4 november 2009

Rätt kläder!

Här i USA får man dagligen komplimanger för kläderna man har på kroppen. Man är "rätt", "inne" och "hipp", bara för att man råkar ha på sig "vanliga" svenska kläder. Mina elever menar att jag har de coolaste skinny jeans de sett, trots att de inte alls är extremt skinny om jag jämför med många andras...Nåväl, här följer en enkel rutin för dig som du kan praktisera varje morgon då du klär dig:

1. Börja med att klä av dig skitiga, trasiga och värdelösa kläder:
Vi måste "klä av" den gamla människan och lämna vårt förra liv. Konkret så handlar det om att lägga bort lögn och vrede. Håll inte på att prata oanständigt; lägg bort bitterhet, vrede, skrikande, smädande och all annan ondska! (Ef 4:22, 25-31)
Kolosserbrevets tredje kapitel fortsätter på samma tema: Klä av den gamla människan (v.9)
Döda (wow, ett starkt ord, men viktigt!) de begär som leder till världslighet! (v.5)

Detta kan du göra konkret varje dag! Läs dessa sammanhang ur Bibeln och tala ut och be i linje med det. Då blir din dag så mycket enklare!

Ok, nu har du klätt av dig; vad blir nästa steg?

2. Klä dig nu i de snygga, fräscha och moderna kläder du får från himlen!
Klä er som Guds utvalda! Klä er värdigt! (Kol 3:12)
Ta på dig barmhärtighet, godhet, ödmjukhet, mildhet och tålamod! Finns det något mer attraktivt och fräscht än en människan som har allt detta i sitt liv??!

Som ytterplagget uppmanar Paulus oss i vers 14 att klä oss i kärlek! Underbara kläder!
Gör du detta varje morgon som en rutin, på samma sätt som du har rutin att borsta tänderna eller äta frukost (vi är duktiga på att prioritera viktiga saker!) får du en helt annorlunda och underbar dag! Full med Guds kraft! Full med Guds kärlek! Full med Guds liv!

Vill du sedan gå fullt ut ska du fortsätta med att ta på dig vapenrustningen så att du är redo att strida för Guds rike...Ef 6:10-18...

LYCKA TILL!

"Ni har ikätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet!" Ef 4:24

"Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus!" Gal 3:27

"Ikläd er Herren Jesus Kristus och ha inte en sådan omsorg om kroppen att begären väcks till liv!" Rom 13:14

3 kommentarer:

  1. Bara några tankar som jag tycker är viktiga att se. Jag har kanske missförstått hur du menar, men eftersom ord betyder något vill jag kolla om jag har det, och i så fall be dig förtydliga..! :)

    När jag läser Ef 4:22-31 kan jag inte se att Paulus talar om att klä av den gamla människan, istället säger han att den redan är avklädd. Dessutom säger han i versen du nämner på slutet, en vers som är oerhört central i detta sammanhang, att vi är nya människor och därför ska vi inte heller leva i synd. Är man en snickare är det ju inte naturligt att jobba som bankdirektör...

    Samma sak ser jag i Kol 3:1-11, där Paulus på nytt pekar på att vi redan har blivit avklädda (även vers 9), men också påklädda. Så när Paulus efter 1-11 börjar tala om att något ska kläs, kan iaf inte jag se det som annat än att han pekar på att något utöver vad som redan har klätts behöver kläs. Det handlar då alltså inte längre om det som redan har blivit avklätt och påklätt, utan om vår utsida. Därmed ser jag det inte som att vi vore nakna och måste klä oss inför Gud, det har han ju redan gjort i frälsningen. Men utifrån vad han har gjort i oss i frälsningen får vi klä oss i denna värld.

    Frågan utifrån din text blir därmed; anser du att den kristna människan har två naturer?

    Bless!
    /Din gamla skånekombo på Valstavägen 56 - Markus Kristensson :)

    SvaraRadera
  2. Markus!
    Kul att du hör av dig, analyserar och förtydligar!
    Du har rätt: Ord är mycket viktiga - jag vill inte skapa förvilling...

    När jag använder en liknelse med kläder gör jag i samma stund lite våld på Paulus texter i Ef och Kol: I och med att vi blir frälsta så blir vi klädda i Kristus, en gång för alla! Vi får hans kläder av rättfärdighet, och lever I Honom. Där har du helt rätt! Den gamla människan är avklädd, död, borta - se något nytt har kommit!

    MEN:
    Vad jag vill säga i min korta undervisning är att betona det dagliga valet vi har som rättfärdiga - att leva ut rättfärdigheten.
    Paulus skriver till redan kristna i Kolosserbrevet, människor som redan är iklädda Kristi rättfärdighet; trots det så säger han i 3:5 Döda era begär...otukt, orenhet, lidelse, lusta och girighet.... Något vi gör varje dag!
    Han fortsätter i vers 8: NU ska ni också lägga bort....vrede, häftighet, ondska...smädelse...osv...

    Det menar alltså Paulus att vi behöver göra ständigt! Inte en gång och sedan är det klart...

    Att sedan låta rättfärdigheten regera genom våra liv är också ett dagligt val, då Paulus undervisar i vers 12: Klä er DÄRFÖR (varför? För att han har satt oss i Honom!)...i barmhärtighet, ödmjukhet, mildhet och tålamod...

    Över allt ska vi klä oss i kärleken (v14): Återigen; vi har blivit klädda i hans frälsning - nu ska vi låta det livet strömma ut genom oss!

    Samma resonemang skulle jag använda från Ef: Lägg DÄRFÖR bort lögnen.....låt inget oanständigt tal komma över era läppar....lägg bort all bitterhet....ondska...var ISTÄLLET goda och barmhärtiga...(Ef4:25-32)

    Gällande din sista fråga Markus så vill jag inte ge ett svar som kan tolkas fel, eftersom jag inte fullt ut förstår din fråga.
    Men jag kan säga så här: JA! Vi som kristna, vi som har LIV i anden, har ännu här på jorden ett kött.
    Köttet vill synda! Men om vi vandrar efter Anden så KOMMER VI INTE GÖRA VAD KÖTTET BEGÄR! (Gal 5:16)

    Ha det bäst Markus!

    SvaraRadera
  3. Tack Daniel för att du förtydligar, blir mycket klarare att uttrycka sig så! Gillar hur du säger det här: "Återigen;vi har blivit klädda i hans frälsning - nu ska vi låta det livet strömma ut genom oss!"
    Jag ska försöka förtydliga mig själv också något. Det var väl just "våldet" och den därmed implicerande teologin jag reagerade på. Det gjorde det nämligen lätt att tolka som att du menade att vi när vi blivit frälsta har två naturer, eller identiteter. Jag ser det som en slags schizofrenikristendom som faktiskt också gör att man kan ha en ursäkt för att leva i synd. Men förstår vi vilka vi är har vi en helt annan utgångspunkt i att regera. Köttet ser jag alltså inte som en natur, vad vi är, utan som ett resultat av att vår själ och kropp inte helt har "uppdaterats" i linje med vårt inre liv. Så även om jag alltså betonar att vi en gång har förvandlats och befriats från den gamla människan, tror jag absolut på förvandling här! Vi har ju med frälsningen varken befriats från frestelse eller ett gammalt tänk, och som Paulus uttrycker det, "låt er förvandlas genom sinnets förnyelse". När man undervisar detta tror jag dock att det kan binda om vi inte förstår vad som ger drivkraften till det hela, och det är där jag tror det största fokuset bör vara.

    Btw så har jag precis läst en fantastiskt bra bok som berör detta: "Do Christians still have a sinful nature?" av Ryan Rufus. På ett ställe lyfter han fram Tit 2:11-14 och säger såhär: "The grace of God doesn't make us say "no". It teaches us so that we can say "no" to ungodliness and worldy desires. The more we understand this grace that I am talking about the more we will be empowered to overcome sin."

    Tack desamma! :)

    SvaraRadera