onsdag 25 mars 2009

Jag ÄLSKAR Indien!

Igårkväll slog jag loss lite tid och tog med mig Stephanie (höggravid och pustandes) på date. Vi gick för att se Slumdog Millionaire på bio - en film vi hört massor gott om och som alla verkar rekommendera. Vi blev inte besvikna alls!

En föräldralös indisk kille som växer upp tillsammans med sin brorsa i Mumbais slum, och hamnar som 18-åring helt osannolikt på TV-shown Vem vill bli millionär? När det visar sig att han kan svaret på i stort sätt alla frågor anklagas han för fusk och sätts i häktet. Under förhör med polisen får vi sedan följa med på en äventyrsresa över hela Indien och genom hans uppväxt, där vardagsäventyr och slumpmässiga händelser gett honom svaren på frågorna. En härlig må-bra-film som jag inte vill avslöja mer om än så. Massor av kärlek, en del tragik, men överflöd av spänning och känsla. Du bör se den!

Jag ÄLSKAR Indien! Har bara varit där en gång, oktober 2000 tillsammans med Mission SOS på festival i Ranchi, nordöstra Indien. Under de två veckorna blev jag förälskad, och har sedan dess längtat tillbaka! Snart nio år sedan - nu måste jag återvända!
Stephanie som vuxit upp i Bangladesch, njöt ännu mer än mig! Scenerna var som tagna ur hennes uppväxt, kulturen, språket, bilderna, äventyren, smakerna och dofterna: Allt fanns här!
Vi gick från biografen och mådde väldigt bra - men en nyväckt längtan efter Indien igen...

Jesus har STORA planer för detta underbara land. Ett av världens minst evangeliserade områden. Och över 1 miljard människor! Missionärer behövs där - du och jag! Åk dit!!!
Och passa på att se filmen innan dess...:)

2 kommentarer:

  1. Ja visst är Indien underbart, hade privilegiet o vara där 2007 och hålla i en ungdomskonferens faktiskt i Ranchi. Har inte sett Slumdog millionaire men nu är jag ruskigt sugen på att se den...

    Men Daniel.. Bangladesh är också vidöppet för evangeliet. Dörrarna har öppnats där på vid gavel!! Fler skördearbetare behövs!! Var där senast i December för en kampanj, många församlingar har startats och tusentals har kommit till tro genom de sista kampanjerna där nere...

    Det behövs fler i Bangladesh!

    SvaraRadera
  2. Den filmen måste jag se nån gång, verkar vara bra ju.. :)
    Jag har förresten också varit i Indien, på missionsresa 2006, så himla roligt. Dit åker jag gärna tillbaka.

    SvaraRadera