måndag 23 mars 2009

Recension 4-6...

Min ambition detta år är att snitta en bok i veckan. Jag tror att det både är allmänbildande och stimulerande på flera vis att läsa; och framför allt har jag en djup kärlek till böcker - det finns inget jag njuter av som en uppslagen bok: En välskriven roman, reflekterande biografi eller en fördjupande andlig bok.
Någon sa till mig för några år sedan att all läsvana förändras då man får barn - då finns det INGEN tid att läsa längre. Inget kunde vara mer fel! Snart blir jag pappa till nummer två, och än så länge har barn i familjen inte påverkat alls! Möjligtvis läser jag ännu mer (och njuter som en kung när Novali kommer med en bok om Molly eller hundar i handen och vill att pappa ska läsa!)

En bok i veckan alltså. Ännu håller jag snittet! Hoppas jag hinner recensera de flesta.

4. E=mc2, David Bodanis
Bibelskoleklasserna genom åren har fått höra det till leda: Ett hett bad, en kall cola, och en naturvetenskaplig bok är ekvationen som resulterar i livskvalité!
Jag kommer aldrig sluta faschineras av avstånd i universum, kvarkarnas hemligheter och vackra ekvationer. Skulle jag inte varit missionär och andlig ledare hade jag utan tvekan mediterat på komplex matematik eller utforskat kvantfysik på ett universitet någonstans i världen.
Bodanis är ännu en författare som skriver populärvetenskap; alltså avancerad fysik/kemi/matte/biologi på ett underhållande och begripligt sätt. Och han gör det som de flesta andra skyr: Han tar sig an världens mest kända och mytomspunna ekvation: E=mc2!
Tankarna svindlar iväg, leendet kan inte försvinna från ansiktet, och natten blir allt längre då läslampan aldrig vill slockna: Detta är bra litteratur!
När jag tror mig på riktigt begripa ekvationen, eller åtminstone snudda vid något väldigt stort, och jag inser att all materia runt omkring egentligen bara är omskriven energi, och energin från lampan egentligen bara är väldigt utspädd materia, då kommer mitt livs mest oandliga halleluja-moment, och gåshuden släpper inte sitt grepp. Jag kommer närmare Gud.
Betyg: 5 av 5

5. Adolf Hitler, Bengt Liljegren
Vågar man läsa en biografi om en av världens mest hatade män? Kan man lära sig något? Ja, jag tror det...
För nazisterna var han en övermänniska, för omvärlden har han gått till historien som en djävul. Är verkligheten så svart-vit? Liljegren vågar måla lite annorlunda, vågar komma närmare privatmänniskan Hitler, och resultatet är tragiskt, ibland komiskt men hela tiden högintressant!
Liljegren skriver rappt och underhållande, och utan att förlåta det som blev, så kommer förklaringen närmre. Dagböcker, personliga brev och intervjuer är en del av den omfattande researchen Liljegren genomfört inför sin bok - och resultatet är välgjort!
Hitler kunde skratta tills han kiknade med tårar i ögonen, han älskade chokladtårta, led av kroniska magbesvär, och gasade ihjäl sex miljoner judar - Ingen lätt bok att skriva! Men Liljegren lyckas bra! Passa på: Jag har sett boken i årets rea!
Betyg: 4 av 5

6. Musiker, Krigare, Kung, Johannes Amritzer
Jag beslöt mig för att läsa om denna bok för ett tag sedan. Boken behandlar ämnet ledarskap (främst andligt, men även i en mer allmän form) utifrån Bibelns Kung Davids liv, och MÄNGDER av författarens egna erfarenheter och praktiska exempel. Jag tror jag inte känner till någon författare som kan skriva mer lättförståligt, praktiskt och genuint än Amritzer! Jag slukar sidorna, känner Andens puls och Jesu hjärta i texten (och de fantastiska illustrationerna!). Ingenting handlar om ledarskapsteknik och visionära system, utan det handlar om hjärtat, karaktären och en längtan efter att bli mer lik Jesus! Tårana tränger fram i ögonen, och flera gånger måste jag lägga ifrån mig boken, gå ner på knäna och ropa till Jesus att jag vill bli mer lik honom!
Boken kommer att läsas MÅNGA gånger till av mig - och värdet växer då jag ingenstans i texten hittar tomma ord eller fina luftslott, utan mina många år vid Amritzers sida bekräftar bara undervisningens genuitet och gör den ännu vackrare!
Betyg: 5 av 5

2 kommentarer:

  1. Jag gillar dina rescensioner, fast jag inte läser så mycket själv. Eller, Bibeln läser jag ju mycket, men annars liksom. Det är ju kul egentligen, men det är bara det att det är så mycket annat som är roligt också. :)

    SvaraRadera
  2. Ett boktips
    "Destined to reign" av Joseph Prince

    Fantastiskt bra bok kring Jesu försoningsverk och det kristna livet.
    Gör en ruskigt kär i Jesus och får en att djupare
    förstå hur stor Han är i oss. Its all about Jesus!

    SvaraRadera