måndag 1 april 2013

Vad är din åsikt?

Ett av de största problem i världen idag är inte atombomber eller hot om krig, utan tron att alla har rätt till en åsikt i alla frågor.

"Ja, jag hör vad du säger. Du har verkligen erfarenhet och vishet inom detta område! Du ger mig jättebra råd! Men jag tror ändå att jag gör som jag tycker..."

En åsikt är enligt definitionen en människas rätt att se på någonting. Och den rätten har väl alla, eller?
Javisst, du är välkommen att tro och tycka, men ibland blir det absurt fel. Jag talar inte om små vardagshändelser nu, inte ens om demokrati eller politik; områden där din röst är väldigt viktig; utan när vi människor vill "tycka" eller uttrycka vår åsikt över Guds Ord.

Vad var det egentligen som hände i Edens Trädgård i mänsklighetens begynnelse?

Gud gav människan en fri vilja, då det är nödvändigt om du ska kunna älska. Men en fri vilja kräver också en valmöjlighet, annars är det en falsk fri vilja, utan egentlig möjlighet till val.
Skapelsen blev därför inte perfekt förrän Gud sa till människan att hon inte får äta av Trädet med Kunskap om gott och ont. Där fanns valet = Där sattes den fria viljan i funktion = Där fick människan förmåga att älska Gud!

Så vad hände en dag? Jo, Eva närmar sig trädet och blir förd bakom ljuset av Djävulen. "Inte har väl Gud sagt?!" "Du måste ju förstå att han inte menar att ni kommer att dö! Haha, du har missförstått allting!" "Du kommer att bli som Gud, men kunskap om gott och ont! Kom igen, ät!"

Lögn, lögn, lögn! Alltihop! Gud har ingen kunskap om det onda....bara om gott!

Nåväl, Eva kommer där och då in i tanken om sin rätt till en åsikt.
Kom ihåg; Eva var ingen storsyndare - hon stod inte gömd bakom trädet för att snorta kokain. Nej, hon blev frestad av högmodet, att veta bättre.

Hon började helt enkelt att tro på sig själv. Hennes åsikt kändes plötsligt viktig. "Jag har rätt till en åsikt i frågan. Jag bor ju ändå här!" "Det känns inte som att jag gör fel ju..."
Och det är när du och jag börjar tro vår egen åsikt över Guds Ord som det blir farligt.

Och människor tror verkligen på sina åsikter! De gör inte saker för att de vill håna kristna i första hand, utan de gör det för att de tror att de har rätt, och att de har rätt att tro det.
Och de (vi!) syndar lika blåögt, men också lika grovt, som Eva faktiskt gjorde. Varje dag.

Har du likt Eva områden i ditt liv där du vet vad Gud har sagt, men där du genom argumentation med dig själv har blivit övertygad om att "Han inte menar precis så." Eller att du "måste ha rätt att göra så här i alla fall", eller där du ofta säger "Jag tolkar detta Bibelord så här:..." för att det ska passa dina syften bättre?

Kanske är det dags att lära sig den urgamla sanningen om underordnande, och lydnad igen; och sluta att tvångsmässigt hålla fast vid "din åsikt" hela tiden. Vågar du överlåta dig till tanken att Gud kan veta bättre än du, även om det initialt "känns fel"?
Där kan frihet och välsignelse födas fram i ditt liv! 
Och vägen dit? Han heter Jesus! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar