lördag 21 januari 2012

Församlingens huvudsyfte



Har haft ett seminarie här i Vigeland i Norge under temat: "Det å være en utadrettet menighet"(Att vara en utåtriktad församling)
Jag fick frågan att undervisa om detta bara för några dagar sedan, så jag fick förbereda mig snabbt.
Två timmar fick jag undervisa - och tiden bara flöööög förbi!

Det spelar ingen roll hur mycket jag söker andra svar, och hur många åsikter vilt skiljda människor må ha om församlingens mening och syfte, men när jag läser Bibeln så finns det ett HUVUDSYFTE med Församlingen: Att nå världen med de goda nyheterna om Jesus!

SÃ¥ därför är temat ovan egentligen felfokuserad: Det finns enligt Bibeln inga speciellt "utÃ¥triktade församlingar" - Församlingen i sitt väsen ÄR bara utÃ¥triktad! 

I Joh 17 sänder Jesus oss till världen!
I Matt 4 kallas vi till människofiskare!
I Matt 28 sänds vi ut i hela världen!
I Apg 1 så utrustas vi till Vittnen!
I Ef 1 definieras vi som Jesus kropp på jorden idag - FULLHETEN av Honom!

Hundra Bibelord till skulle kunna listas, men sug bara på sanningen att Församlingen är Hans kropp! Du har hört det TUSEN ggr förut, men vad innebär det?
Jo, titta på Jesus fokus när han gick på jorden för 2 000 år sedan: Han sökte de förlorade för att rädda dem! Luk 19...

Hans kropp ska inte göra annat idag: Jesus fokus är fortfarande FRÄMST på de som INTE går till kyrkan! Luk 15...
Vi är hans kropp, fullheten av honom! Det innebär att en församling som växer, ber med människor till frälsning, ser en stad, en by eller ett land påverkas är ingen specialkallad eller specialsmord ÖVERNATURLIG församling. Nej, en växande församling är en NATURLIG församling! Allt annat är UNDERNATURLIGT...


PS: På tal om tilväxt: Missa INTE att vi börjar med DUBBLA Gudstjänster i SOS Church imorgon! 12.00 och 16.00! Fest och glädje!!! (Vid 12 har vi SOS Kids - barnmöten för alla barn, det har vi INTE vid 16!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar