måndag 28 december 2009

00-talet med mina ögon...

Efter en härlig jul spricker jag av förväntan på det nya decenniet vi kliver in i om tre dagar.
Vad ska 10-talet föra med sig?

Jag har under de senaste veckorna tänkt mycket på 00-talet och allt som hände i mitt liv under dessa tio år. Ju mer jag funderar desto mer förundrad blir jag: Det känns som att allt av betydelse i mitt liv har hänt de senaste tio åren! Vad kan då inte hända de tio kommande!!!

Kolla in mina två listor, en personlig och en allmän, om vad som betydde mest, eller påverkade mig mest under 00-talet!

Personligt:
1. Jag träffade min Stephanie och vi gifte oss! - Inget kan slå det!
2. Jag åkte på min första missionsresa till ett onått folk - Hela mitt liv bygger på vad som hände i mig under den resan!
3. Jag var med och startade SOS Church STHLM! - 00-talets sista händelse kan komma att visa sig vara helt enormt stor och ofattbart betydelsefull inom några år...



Allmänt:

1. 9/11 - Tyvärr hamnar denna händelse högst upp. Har påverkat en hel världs politik och tankemönster i över åtta år...
2. Bredband/trådlöst bredband - Mitt liv är ständigt uppkopplat, privat och på jobbet. Uppringt internet känns som en avlägsen mardröm...;)
3. Klimatförändringen - Jag har alltid varit en liten grön miljövän, och skulle jag inte jobba som pastor hade jag nog suttit fastsurrad framför ett valfångstfartyg på ishavet med en GreenPeaceflagga i munnen idag. Är glad att miljöfrågorna äntligen toppar politikernas prioriteringslistor...är rädd för att det kan vara för sent...

Håller du med? Hur ser dina listor ut? Berätta, jag är nyfiken!!

3 kommentarer:

  1. Under allmänt skulle jag kanske inflika att Finland vann Schlagern, hehe... Det var ju något ganska häpnandsväckande ändå ;P

    SvaraRadera
  2. För det första: gratulerar till ditt välsignade och spännande 00-tal! 10-talet blir nog minst lika spännande om man vandrar med Jesus! Bränn inte ut dig bara...

    För det andra: Ang 9/11. Synd att så många kristna i Väst inte lyckats/vågat se igenom alla lögnerna och därmed indirekt hjälpt djävulen. Guds dom blir hård över Väst.

    SvaraRadera
  3. Jag läste det här tidigare idag och satt och tänkte på hur min lista skulle se ut på bussen på väg hem från Gävle. :)

    Personligt:
    1. 2003 blev jag frälst på Carolas julkonsert.
    2. 2005 kände jag missionskallelsen för första gången och året efter åkte jag på min första missionsresa.
    3. 2004 blev jag helad från depression och Jesus tvättade bort allt mörker som fanns på insidan på mindre än en sekund.

    Allmänt:
    1. Alla tidstecken som börjar slå in mer och mer. Spännande..!
    2. All ny teknik. Laptop, mobilt bredband och digitala systemkameror. I'm lovin it.
    3. Församlingar som börjar välsigna homosexualitet. Då jag först hörde om det för flera år sen var jag ganska nyfrälst och insåg nog för första gången att man inte kan lita på alla "kristna" församlingar.

    SvaraRadera