torsdag 17 december 2009

Rektorn sammanfattar:)

I morgon har vi bibelskolans sista dag denna termin. 2,5 veckor jullov; ett nytt decennium, och några kilo tyngre möts vi igen i början av januari för en makalös andra termin.

Hur vill jag som rektor sammanfatta skolan nu i "halvlek"?

- Vi har i år helt enastående ambitiösa elever! Detta har vi hela tiden varit bortskämda med i vår sjuåriga historia; men årets klass tar nog priset. Efter personliga utvecklingssamtal med var och en under två veckors tid så är jag förbluffad och förundrad!

- Ledarskolan en succé! Inte ens jag i min annars så vilda fantasi kunde föreställa mig hur bra det skulle bli. Framtidens ledare fostras, coachas, tränas, utbildas och släpps fria! Jag njuter av att se dem njuta!

-Bibelskolan mitt i en församlingsplantering. Dagliga exempel, pionjäratmosfär, fräsch eld, nyfunnen inspiration. Församlingsplanteringen i sig är en skola utan ord för eleverna! Wow! Och du, nästa års elev, ta det lugnt: Pionjärivern, elden och trycket kommer att vila över församlingen länge till!

- Bibelskolan mitt i Stockholm City! Igen: Wow! Storstadspuls; City runt gathörnet; varierande outreach i förort och på Stureplan; nya människor varje dag. Livet pulserar ända in i väggarna!

- Årets klass är så enormt kreativ! (Speciellt tjejerna!) Så många sångbegåvningar, musiker, dansare: Blommor som håller på att blomma ut! Jag njuter av kreativ frihet!

- Internationell touch! Vi har tre spansktalande, tre som lyssnar på tolkning till engelska; vi undervisar mer PÅ engelska; naturligt utbyte med norge och usa... Skolan präglas ännu mer av det internationella idag än någonsin tidigare.

- Sunda mål och drömmar: I mina utvecklingssamtal med eleverna har i stort sett alla sagt helt naturligt att ett konkret mål med våren är att få döpa en lärjunge! Wow! Sunt! Starkt! Det har landat i deras hjärtan... Vi kommer få se en dopväckelse i vår....mmmmm...

- De onådda ska nås.... Vi kommer aldrig sluta poängtera detta: Tills den sista folkgruppen får höra/för de onådda folkens skull/urförsamlingens återupprättelse... Det är ingen huvudkunskap för eleverna; det är en del av deras ryggrad idag...

Detta var några enkla reflektioner innan vi avslutar i morgon. Då blir det vild bön, profetior, handpåläggning och inspiration inför ett jullov. Oj vad vi kommer att njuta!

Och du, nu är det hög tid att söka både till nästa års Bibelskola och Ledarskola! Skjut inte på det för länge, utan planera och bygg stabilt. Vi ses!

2 kommentarer:

  1. Hej! Nu är jag hos tjejerna i Huddinge, och det ska bli SÅ KUL imorgon! Jag längtar verkligen, Daniel! Och det ska bli så kul att söka till bibelskolan sen, ska planera i tid och bygga stabilt..! ;)
    Bless u!

    SvaraRadera
  2. Läste just en beskrifning af boken Pagan Christianity.

    Hvarföre kräfva protestanter att hvarje kristen skall kunna läsa Bibeln? Är det rotadt i första århundradets kristendom? Nej, men samma århundredes judendom.

    Hanan Ben Hanan var öfverstepresten som lät döda St Jakob Zebedäus' son, hans efterträdare Joshua Ben Gamliel införde studiepligten i judendomen och judenheten. Kort derefter var Jerusalems förstörelse.

    Söndagspredikan bygger på:

    1 Högläsning ur Bibeln, Evangeliet och en annan bok innan dess, är vigtigast.

    2 Derpå kommer förklaringen.

    Båda dessa saker ha sina rötter i Ezras synagoga, d v s det var redan på plats när Jesus lefde på jorden.

    3 Att prest eller biskop eller diakon är den som läser evangelium och sedan förklarar bygger på att Jesu uppdrag att förkunna evangelium riktades till de elfva, samt att det var de som hade fått mundtlig undervisning i skrifterna efter uppståndelsen.

    I Mose lag står endast att folket hvart sjunde år måste åhöra högläsning af lagen. Uttalad af GTs prester. Nu är det i stället hvar sjunde dag en bit af evangelium som gäller.

    Pagan? Intet serskildt!

    SvaraRadera