tisdag 8 maj 2012

Det finns alltid något nytt att lära!

Varje dag kan du lära dig något nytt! Varje dag, i hela ditt liv. Din hjärna har den kapaciteten, och detta liv har LÄTT så mycket att erbjuda i information, kunskap och insikter så att du kan fylla varje dag.

En del människor blir stressade av en mening som ovan. Jag blir fett glad!:)
Stephanie, min fru, säger att meningen jag satte som rubrik, är mitt livsmotto. Jag säger så, utan att tänka på det, åtminstone ett par gånger i veckan.
Jag älskar att lära mig nya saker!

Paulus säger i 1 Korintierbrevet 8 och 2:
"Om någon tror sig ha kunskap om något, så vet han ännu inte det han borde veta."
Jag är så glad att det står så i Bibeln! Det betyder att jag - till och med jag: Bibellärare och rektor på världens bästa bibelskola - ALDRIG kan säga att jag VET allt inom ett ämne. Jag kan inte bläddra förbi Johannes 3 och 16 för att jag "vet vad som står där"; utan jag kan stanna upp, viska med den helige Ande om ny uppenbarelse och insikt. Livet blir så mycket mer spännande!

Ibland tar det sig dock lite mer fanatiska uttryck i mitt liv. Till exempel om jag ska slå upp ett ord i lexikonet vi har hemma - då gäller det att jag har mycket tid! För på väg till det ordet kommer jag ju se massor av andra ord, händelser, personer, saker som jag kan lära mig massor om. Onödig, men underbar, fakta:)
Jag menar, på väg till "Göteborg" hinner jag lära mig massor om både invasionen av Grisbukten, om Griftesfrid, och Gäddor och om gäddans Gälar:)
Eller som nu: Har blivit helt insnöad på bokserien: Sagan om is och eld. Sju böcker á 700-1 000 sidor styck. Fantastisk läsning och skön avslappning - jag är trollbunden. Men inte nog med det: Det finns ju en uppsjö av kartor, diagram, faktasidor och släktträd på nätet. Jag slukar allt. För det är ju så här:

Det finns alltid något nytt att lära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar