måndag 26 april 2010

Råd till singlar!

Har börjat undervisa Sällskap, Äktenskap och Familjeliv idag på Bibelskolan. En av årets alla höjdpunkter för många elever:)
Jag hann med att tala om Singeltiden idag; en av livets viktigaste tider!


Mål under Singeltiden

1. Lär känna Gud!
Är min relation till Gud trygg så spelar det ingen roll hur lång eller kort min singeltid är.
Det viktigaste är att jag bara har en Gud i mitt liv. Den dagen jag får en fru eller man ska jag fortfarande bara ha en Gud i livet!

2. Lär känna dig själv!
Jag är UNIK! Lär känna dig och din personlighet. Hitta din identitet. (Förutom din identitet i Jesus!)
Går du för snabbt in i en relation blir risken att hela din identitet knyts runt din pojkvän/flickvän. Det kan utgöra ett hot när du är 30+ och vill skiljas för att du längtar efter att "hitta dig själv", eller "förverkliga mig själv!"
Se till att hitta dig själv innan en relation; då slipper du och din partner en massa bekymmer när ni blir äldre.3. Utveckla din karaktär!
Lär dig att laga mat, tvätta, dika och tvätta toaletten INNAN en relation så slipper det bli en källa till bråk i relationen.
Bygg in ansvar, tjänande och osjälviskhet i din ryggrad som singel - då blir det naturligt i en relation med någon du älskar.

Äktenskapet innehåller inte bara pussar, kramar och sex.
Det innehåller även damsugare, trasa och budget!

4. Var aktiv att göra något för Gud!
Engagera dig i en lokal församling. Ta ansvar. Lev ut dina drömmar och din kallelse!
Tro inte att allt sånt kommer automatiskt i genom en relation!

Vandra på den vägen Gud kallar dig att gå; och snart kommer du märka att någon vandrar bredvid dig, på väg åt samma håll: DET är en bra framtida partner!


Maybe more will come...
See you!

1 kommentar:

  1. Underbara singeltips. Och tro är ju en evig resa, så även när man är i en relation så kan man fortsätta efter dessa råd.

    God is an awesome God

    SvaraRadera