torsdag 17 september 2009

Teologiska funderingar och hemlängtan...

Är nu inne på slutspurten av min drygt veckolånga visit i Norge. Har två lektioner kvar att undervisa ettan och tvåan här på bibelskolan TBM i Trondheim. Sista lektionen har jag öppnat upp för frågor om helande, befrielse, helig Ande, onådda folk, och allt annat klassen kan tänkas fundera på efter tre dagar med undervisning från en "tvättäkta" SOS:are...:)

Har varit kjemegöy dagar här. Igår på kvällsmötet exploderade det av Andens kraft och minst 40 människor sprang fram för förbön (inte frälsning...) Allt har varit kanon, men NU VILL JAG KRAMA MIN FAMILJ! Har ute och rest många gånger, och haft mycket längre perioder borta från dem, men just nu längtar jag efter mina guldklimpar mer än någonsin tror jag. I morgon har vi en efterlängtat ledig dag tillsammans. Då ska jag gunga med Novali, busa med Denzel och pussa min fru!

Har inte haft internet på mitt hotell på eftermiddagarna och kvällarna, så istället har jag haft mycket tid att fundera och läsa...
Det finns en trend i skandinavisk kristenhet idag som jag inte alls gillar - och vad jag tror anden i mig inte gillar! Nämligen den att alla kristna INTE är kallade att fullborda missionsbefallningen. Någon resonerar att eftersom vi är kristi kropp, så är inte alla utvärtes organ, utan någon är levern, någon njuren osv... Med andra ord ska inte alla vara "ute" och vinna människor, utan ha andra "uppdrag" inne i kroppen. Struntprat! Människotankar, ihopsnickrad märklig teologi, och förlamande för kristi kropp!

JA, vi är Kristi Kropp! JA, vi har olika inriktningar, personligheter och detaljer att arbeta med i våra kallelser. Men ge mig ett exempel på när Paulus bland fingrar, fötter och huvud talar om levern i Kristi Kropp! Don't take a biblical picture to far...Missionsbefallningen är bara en svensk, och väldigt dum, överskrift på Jesus sista ord på Oljeberget i Matteus evangelium. Bara för att det står Missionsbefallningen så kopplar 60 % av alla kristna bort direkt och tänker; Ja, ja...jag är ingen missionär - det där gäller inte mig!
På Engelskan står det mycket bättre: The Great Commission! - Det Stora Uppdraget!Det Stora Uppdraget innefattar ALLA pånyttfödda! Det innefattar dig och mig! Varje svensk, kines, sydamerikan och turk som bekänner Jesus som Herre! Det innefattar alla evangelister, tandläkare, grafiska designers och lärare som är bekännande kristna! Alla har en del i att fullborda Det Stora Uppdraget!

Jag har tvåhundra tankar och argument för att de förlorades frälsning ligger högst upp på Guds agenda, och att Han vill engagera oss alla i fullbordandet av det uppdraget. Men jag har redan tappat hälften av mina läsare för att jag skrivit så mycket, så jag avslutar nu för att inte tappa nästa hälft. Återkommer med teologiska, bibliska och tunga argument om någon så vill...

Nu ses vi snart älskling! För jag vet att du läste klart i alla fall!:)

4 kommentarer:

  1. Teologi är från djävulen...!!! Hmm eller inte riktigt så kanske men det känns lixom som att börja från fel håll. Är man uppfyld av anden så är teologi väldigt berikande men börjar men med teologin och sen använder sitt begränsade sinne o försöker få ihop de hela så går det lixom inte.

    Bibeln är ju faktiskt inte en vetenskaplig bok även om många vill ha de till det.

    SvaraRadera
  2. Gud välsigne dej...kram. färjan-ruth.boatpastor.wordpress.com

    SvaraRadera
  3. Takk igjen Daniel, for gode dager i Trondheim!
    Ser fram til å ha deg tilbake igjen.
    Vi er så glade for Mission SOS også! Godt å kjenne familie-koblingen
    Tarjei :-)

    SvaraRadera