måndag 11 mars 2013

En eländig stad?

Den Amerikanska tidsskriften Forbes listar varje år de tio mest eländiga städerna i USA att bo i. Jag snubblade över den via svd.se för två veckor sedan, och upptäckte till min förvåning att Modesto, staden jag bor i, låg på en inte så hedrande 5:e plats.
Ekonomer och forskare väger in faktorer som arbetslöshet, utmätningar, huspriser, skatter och kriminalitet. Värst är det (självklart) i Michigan efter bilindustrins krisår. Men där uppe, bland stora städer som Detroit och Chicago, ligger även "lilla" Modesto.

Modesto var för 150 år sedan en blygsam ("modest") plats där guldgrävare stannade till för att vila, ta en sup på den lilla saloonen, och kanske få krypa i säng med en prostituerad. Om du kikar på en karta så ligger Modesto precis mitt i mellan de större städerna Fresno och Sacramento. Perfekt för att vila sina trötta guldgrävarben.
Staden har sedan dess sakta men säkert vuxit, och är idag en stad på över 200 000 människor, i storlek någonstans mellan Uppsala och Malmö - en "liten" stad i Amerikaners sätt att se på tätorter.

Idag är Modesto mest känd för sitt jordbruk och odlingar. USA's, och kanske världens, största mandelträdsplantage ligger här. Det är gnistrade vackert just nu, när man kör mil efter mil förbi enorma och perfekt planterade plantage med ljuvligt blommande mandelträd. Stephanie sa häromdagen att om vi skulle gifta om oss så skulle vi gjort det i en allé av gamla, krokiga och blommande mandelträd.
Det finns även massor av kor, och mjölkgårdar. Det gör mig lycklig! Påminner mig lite om det lilla samhället Järsnäs där jag växte upp som barn - fast i en storskalig variant. Det luktar ko ibland, något jag njuter av;) Och mjölken är färsk och smakar gott - till skillnad från andra platser i USA där det smakar lite märkligt....
Samtidigt som landsbygdskänslan finns bara ett stankast utanför staden, så finns även storstadens alla bekvämligheter här. Inkluderat en stor och välsorterad Barnes & Noble :)

Så, tillbaka till Forbes och USA's 5:e eländigaste stad...

Hur skulle du reagera? En hemsk plats att bo och se sina barn växa upp? Ständig rädsla för kriminalitet och elände? Ett högt pris att betala? Ja, kanske...
Jag ska berätta hur jag tänker: 

TACK GODE GUD att du inte kallade mig och min familj till en plats och stad där allt fungerar så bra att det inte finns något att förbättra och någon att hjälpa! TACK att Forbes får bekräfta att vi flyttat till rätt plats och att kallelsen får rotas och förstärkas ännu mer i våra hjärtan! Tänk att vi får vara på en plats där vi i realtid kommer att få se hur GUD förvandlar en stad! Någon annan tro finns inte i mitt hjärta...
Så, Forbes, jag ser fram emot den där listan de närmsta åren - och BBC, CNN, Peter Kadhammar och Uppdrag Granskning: Gör er redo att besöka Modesto, CA, USA, för att göra den där dokumentären om hur en stad vände - allt på grund av Guds nåd och människor som vågade ge sig till den...

Modesto ska bli känd för en sak i framtiden: Staden som sänder ut fler missionärer per capita än någon annan stad på jorden!
Just wait and see....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar