fredag 14 december 2012

Soluppgång och mirakler

"Men för er som fruktar mitt namn ska rättfärdighetens sol gå upp med läkedom under sina vingar"
Bibeln, Malaki kapitel 4 vers 2

Har vaknat tidigt och sett solen gå upp över ett vackert Afrika i sex dagar nu. Ja, Afrika är rikt och vackert, och när solen går upp över den röda jorden och de täta mangoträden är det svårt att tänka sig något vackrare.
Det finns en sak dock...och det är, likt Malaki säger ovan, när rättfärdighetens sol går upp, på insidan, och driver mörker och skam bort. Där förvandlas ett människoliv - där går hon från mörker till ljus - och det är världens vackraste syn.
Världen kan räddas - ett människoliv i taget!
Malaki talar om att frukta Gud. "Måste man vara rädd för honom för att få en belöning Daniel?"
Nej, att frukta Gud handlar inte om att vara rädd för Honom. Rädsla för Gud får dig att fly bort från Honom och gömma dig. Att frukta Gud handlar om att vara rädd för att vara borta från Honom. Likt ett barn som fruktar att tappa bort mamma och pappa.

Jag har varit i Tanga, Tanzania, i en vecka nu. Idag ska jag flyga hem till ett vinterlandskap och julfirande. 
Här har jag varit långt ifrån det, och i all praktisk förberedelse är det ibland svårt att komma ihåg varför jag gör det jag gör. Jag menar, jag har haft jättekul, men långa, diplomatiska (och ofta lätt oorganiserade) samtal över budgetdetaljer; TIMMAR i en skållhet bil utan AC; diskussioner och avtal med hotellägare; vaknätter då det är bröllopsfest utanför mitt hotellfönster - då är det svårt att komma ihåg...
Men en sen kväll för några dagar sedan knackade det på dörren till mitt rum. In kom den unge hotelreceptionisten jag hälsat på varje dag. Ärligt talat; jag hade inte berättat för honom om Jesus när jag gått förbi honom, inte heller sagt vad jag jobbar med eller varför jag är där - jag hade redan tillräckligt många människor att hålla reda på i huvudet. Jag hade hälsat på honom, skakat hand, lett och frågat hur läget var... Men nu klev han in, och sa att han behövde prata med mig.

Han hette "Ibra" och var muslim. Han var ledsen och rädd, och sa att han plågades svårt av demoniska attacker, ångest, smärta, sjukdom och rädsla. Han erkänner skamset att han flera gånger gått till en häxdoktor när jag frågar honom.
Jag berättar då, att den enda vägen till frihet och renhet är genom Jesus! Han köpte oss fria från slaveriet och bundenheten, och vi får friheten som en gåva från honom, om vi vill sträcka oss ut och ta emot.

Han berättade då att han ibland la Bibeln under kudden för att kunna sova på nätterna. Jag sa att det är bra att han förstår att det finns kraft där, men att det inte är en amulett, och inte hjälper förrän orden finns i hjärtat. Han vill då ge sitt liv till Jesus, jag tar hans händer och vi ber tillsammans.

Då förstod jag igen. Då kom jag ihåg. Rättfärdighetens sol! Förvandlade liv! Ett människa i taget! Den sista tiden! De onådda folken! 

Nästa morgon tar han mig i handen, bränner av ett bländande leende, och säger att han sov så gott hela natten, helt utan att röra alkohol för första gången på länge!
Jesus förvandlar och ger frihet!

Jag vet fortfarande inte hur han fick reda på att jag var missionär. Kanske sneglade han över axeln på mig när jag åt frukost och läste Bibeln? Kanske någon som plockade upp mig vid hotellet, eller lämnade av mig nämnde det på swahili.
Nåväl, han är fri! Och det var bara en liten försmak på vad som väntar oss i Juli!

Då rullar ett enormt artilleri in - en megastor festivalanläggning! Och då kommer jag inte ensam, utan tar med mig 150+ teamare! Då vänder vi upp och ner på denna stad!
Än finns det tid att anmäla sig! DU kan hänga på, och DU kan få bli använd av Gud och göra skillnad i  en människas liv! Kanske knackar någon på din dörr sent en kväll... Och om det så "bara" skulle vara EN som du får hjälpa - då har du räddat hela världen!

Följ med, anmäl dig här: http://missionsos.org/festivals/team-adventures/ 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar