måndag 17 december 2012

Hur jag hanterar rädsla

Alla människor upplever rädsla i livet. Några dagligen, andra mindre ofta - men ändå regelbundet.
Rädsla kan vara så mycket olika saker: Rädsla för mörker. Rädsla för att något ska hända barnen. Rädsla så snart flygplanet upplever turbulens. Rädsla för spindlar. Rädsla att tala inför grupp. Rädsla för döden. Konflikträdsla.

Mina värsta tillfällen, då jag upplevt rädsla, har de senaste åren innefattat mina barn. Alltifrån då de låg i magen tills idag. 
Rädsla kan komma plötsligt. Som ett basebollslag i magen, eller iskyla längst med ryggraden. Det kan få hjärtat att stanna, eller smyga sig långsamt på som ett gift som sprider sig i blodet.

För många år sedan, när jag var 16-17 år gammal, var min största rädsla att tala inför människor, eller på något sätt vara centrum av uppmärksamheten. Då liknade rädslan snarare en panik som födde ångest i hela kroppen. Paralyserande!
Jag tror ingen av oss kan komma ifrån rädsla. Men det finns grepp att koppla runt rädslan, när den vill koppla sig runt dig!

Idag kan jag helt ärligt säga att det är få saker som skrämmer mig. Jag är inte rädd för att vare sig tala inför tio eller tio tusen längre. Jag upplever ingen rädsla av att gå på mörka gator i en öde stad (men logiskt tänker jag att det skulle vara trist att bli av med plånbok eller telefon, eftersom det skapar extrajobb att spärra kort och nummer:). Under våldsam turbulens kan jag oftast sova på flyget.

Hur kan man då övervinna rädsla?

Jag gör det för att jag vet vad Bibeln säger! Det är faktiskt så enkelt! Jag har inte räknat exakt, men en snabbsökning i en onlinebibel ger att Gud säger över 200 gånger i sitt ord: Frukta inte, eller var inte rädd!

Det är med andra ord ett löfte från min Gud och Hjälpare! Han säger åt mig att jag inte har något att vara rädd för! Lik en mamma eller pappa tar han hand om mig! Lik en örnmamma kan jag gömma mig under Hans vingar och vara trygg! 
Han har sagt att jag ska leva och inte dö! Han har sagt att jag inte behöver frukta pandemin eller olyckan! Han beskyddar min familj och Hans änglar går vid vår sida. Och då litar jag på Honom!

Så i stunden, när det händer att fruktan vill koppla sitt grepp om mitt hjärta; så har jag många gånger stängt mina ögon, tagit ett djupt andetag, och bett till Gud, i linje med Hans löften - och all fruktan och rädsla MÅSTE släppa sitt grepp! Och det fungerar...

Så nästa gång du är rädd - kom ihåg vad Gud säger till dig! Vila hos Honom! Be och ropa ut Hans ord och löften - då finns det ingen kraft som kan hålla emot!

"Var inte rädd! Tro endast!"
- Jesus (Mark 5:36)

1 kommentar:

  1. vilka bibelverser använder du dig mer av för att koppla bort rädslan? Bra inlägg för övrigt!

    SvaraRadera