tisdag 11 september 2012

Tankar om studier...

"Om någon tror sig ha kunskap om något vet han ännu inte det han borde veta!"
- Paulus

Jag älskar ovan nämnda bibelord ifrån 1a Korintierbrevet. Har gjort det till ett av mina livsord och lever verkligen efter det idag. Konkret hjälper det mig att ALLTID vara hungrig på att lära mig mer!

Just nu fyller jag mitt huvud med studier om Jainism, moderna ultrareligiösa politiska partier i Indien och deras påverkan på landet, och Zoroastrianismens historia; och blandar detta med Aristoteles påverkan på medeltida teologi, humanismens bidrag till reformationen, och skillnaden på Luthers och Zwinglis teologi. Jag studerar parallellt kurserna "Major Religions of the world" och "Church History II".

Märker dock hur totalt uppslukad man kan riskera att bli av studier, och hur kvasi-intressant allt kan tyckas vara när man just studerar det. Men gör det någon skillnad i min dagliga vandring med helig Ande, eller gör det mig till en bättre själavinnare? Nej, knappast. Det kan dock hjälpa mig på andra områden, lära mig av historiska misstag och insikter, och göra mig något visare. Vi får hoppas på det:)
Vakar över mitt hjärta mitt i alla studier; för det viktigaste är att bevara livet med Jesus!

Nåväl, kul är det i alla fall, även om jag efter att ha plöjt bok efter bok inte kan annat än att totalt hålla med Salomo när han i predikaren utbrister: "Det finns ingen ände på det myckna bokskrivandet, och för mycket studier gör kroppen trött!" (och det sa han redan för 3 000 år sedan!!)

Nu ska jag ner med näsan i "World religions today" igen...

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar