fredag 21 september 2012

Ateism är dårskap!

”Dåren säger i sitt hjärta: Det finns ingen Gud!”
 - Kung David, ca 1 000 f.Kr.

Många i Sverige kallar sig lite slarvigt ateister, eftersom de inte tror att det finns en Gud. Definitionen av ateism är just detta; tron att det inte finns ett ”högre väsen”.


Även om Paulus säger att hela skapelsen vittnar om att det finns en Gud, och jag håller med honom, så kan inte jag eller någon annan kristen bevisa Guds existens. Däremot kan jag argumentera varför det är klokare att tro på Guds existens, än att påstå att Han inte existerar.

Tänk dig in i följande scenario:
Du står utanför en skog du aldrig besökt tidigare. Där kommer en annan människa fram till dig och frågar: ”Finns det matsvamp i skogen?” Vilka är dina svarsalternativ?


1. Ja! Du ser strax innanför skogsbrynet ett gyllengult fält av solmogna kantareller och kan genast ge ett 100 %igt positivt svar på frågan. Du behöver därför inte veta något mer om skogen för att kunna ge ett positivt svar.

2. Du ser ingen svamp; kan du ändå säga nej?
Nej! Det är omöjligt! Du kan till och med kliva in i skogen och själv leta efter svamp i några timmar, men ändå inte svara nej, eftersom du kan ha missat svampen, eller ännu inte letat på rätt ställe. På sin höjd kan du ge svaret: ”Jag vet inte...”, men aldrig ge ett klart nej!
Min poäng: Ett absolut och negativt påstående kräver absolut kunskap!

Så åter till frågan: Existerar Gud?

Har du personligen mött Honom kan du alltid säga ja.
Men ingen kan någonsin ge ett absolut negativt svar.
Ateisten som säger; ”Jag vet att Gud inte finns!”; blir därför en dåre, eftersom han påstår att han har absolut och oändlig kunskap - vilket antingen gör dig själv till Gud (och då existerar Gud!), eller bevisar att du inte har någon insikt - och båda alternativen är lika dåraktiga!

Kung Davids 3 000 år gamla citat som jag inledde med håller alltså än. Wow!

Nej, chilla och slappna av! Jag kan respektera en agnostiker som menar att de inte vet om det finns en Gud eller inte - även om det i slutändan är både en för bekväm och lite feg hållning - men jag kan inte förstå eller respektera absolut ateism. Det är och förblir dårskap!

Over and out!


3 kommentarer:

  1. Men om inte du kan respektera absolut ateism varför ska ngn då respektera att du tror på Gud? :)

    SvaraRadera
  2. Skillnaden mellan svamp och gud är att det bevisligen finns svamp! Det behövs inga bevis för att visa att något inte finns. Bevisördan ligger alltid hos den som hävdar att en sak finns. Ärligt talat, kan du bevisa att påskharen inte finns? Om någon frågar dig om påskharen finns svarar du verkligen ;"Kanske".
    I annat fall kan du stryka den här bloggposten.

    SvaraRadera
  3. :D Spännande respons på mitt inlägg. Ett samtal jag mer än gärna tar; men inte med "Mr Anonym". Vem vet om ni finns på riktigt; eller om det kanske är påskharen som själv är framme och gör inlägg!

    SvaraRadera