tisdag 10 februari 2009

Låt rörmokaren jobba med rör!

Känner mig gasad efter dagens skoldag. Undervisar om Tjänstegåvorna just nu; ni vet Apostlen, Profeten, Evangelisten, Herden och Läraren; allt utifrån Efesiebrevets fjärde kapitel.
Sååå mycket som blir klargjort, självklart och enkelt för eleverna när man öppnar Bibeln och läser vad det egentligen står där! Frihet och uppenbarelse!

Jag tror att många i Skandinavien (inklusive mig själv innan jag fick uppenbarelse om det!) ser till exempel Pastorn (herden) som en sönderstressad medelålders man som har för många bollar i luften, och alltid måste vara alla till behag, annars riskeras han att "röstas ut" av församlingen (fåren). Evangelisten är den yngre killen eller tjejen som har en önskan att bli pastor, men för att lyckas behövs några år där man jobbar som "evangelist". Det innebär att man reser runt i kapell och predikar, stencilerar papper åt ungdomsgruppen, och kokar kaffe efter förmiddagsmötet. Till slut, när åldern är inne, kan man äntligen bli pastor, om man efter "provpredikan" röstas in...

Ingenting kunde bli mer fel än detta! Vi behöver frigöra Tjänstegåvorna att bli det de är kallade till, och jobba med det de ska jobba med! Jag menar: inte ringer man efter rörmokaren och ber honom sätta upp tavlan, klippa gräset, och passa barnen när han kommer! Han ska fixa avloppet! Justera rören! Göra sitt jobb och sitt "kall"!
Det brinner på insidan när jag skriver några enkla rader om detta... Kanske bör skriva en bok/ett häfte om det...;)

Vi hörs!

1 kommentar:

  1. Jaa!! Hellre en bok än ett häfte. Pax för korrekturläsning! Tror vi kan hitta ett passande förlag också...
    Jens.

    SvaraRadera