tisdag 1 december 2009

Dop i Hyderabad!

Vilket äventyr! Jag är blöt på hela kroppen, men världens lyckligaste: Jag har precis fått döpa min första indiska nyfrälsta vän!

Gick ut på de livliga gatorna i Hyderabad efter frukost med min laptop. Målet var att hitta ett café där jag kunde sitta i några timmar och förbereda min predikan till söndagens gudstjänst i SOS Church hemma i STHLM. Självklart ville jag även lära känna människor och samtala, så jag var förberedd av den helige Ande!

Gatulivet i Hyderabad!

På gatan hör jag helt plötsligt: "Excuse me sir!?" 26-åriga Ramesh Palina trillar in i mitt liv!
Ramesh är en arbetslös före detta programmerare som skulle på en arbetsintervju idag. Den blev inställd, så han går ut på gatan och får syn på mig! Frimodigt vill han ha kontakt och prata.

Han leder mig till ett café; jag bjuder på en kopp kaffe (själv dricker jag självklart mangojos!)
Jag låter honom inspirerat berätta och visa en hemsida han skapat; en idé han vill sälja in till någon. Han förstår tillslut att jag är helt fel person, och jag börjar än mer inspirerat berätta om Jesus!

Ramesh har varit i kyrkan många gånger. Tycker om Jesus. Efter att jag berättat mer brinner det i hans ögon och röst: "Jag vill vara med Jesus! Ingen annan gud!!"
Han blir frälst!

Utan att jag nämnt något om det så säger han själv: "Jag har hört om dopet, hur lång tid tar det?"
Smashläge!

Jag förklarar enkelt vad dopet är. Han ser fortfarande bekymrad ut, och det visar sig att han tycker att det tar för lång tid att gå till en kyrka och vänta till en "dopsöndag" för att begrava sitt gamla liv.
"Då kan jag vara din pastor", säger jag och fortsätter "Jag kan döpa dig idag!"

Han skiner upp, tänder på alla cylindrar och ropar JAAAAA!
Då börjar vi leta. Frågar på stan var närmsta sjön ligger. På väg dit varnas vi för det grovt nedsmutsade vattnet. Vi vänder. Kanske en flod? Nej, finns inga här. Swimingpool?
Åker i rikshaw efter rikshaw, hamnar på ett ställe: "No, members only!" Åker igen...

Tillslut kommer vi till grannstaden; där hittar vi en pool! En gammal bestämd man sitter i luckan. "Nej, vi har bara öppet mellan 7-8 på morgonen för besökare. Nu är det stängt, öppnar igen sent ikväll."
Han vill inte vika sig en tum. Jag ber honom på min finaste engelska: "It's only three minutes sir! I'm a guest from Sweden!" Han är bestämd. Nej!

"But I can give you 50 rupees?" Han tittar upp. "No!" "70?" "No...."
"I give you 100 rupees if we can swim for three minutes!"
Han tittar på mig, tänker en sekund, och vinkar in oss. Yes!

Men får man muta Daniel?? :)

Ramesh och jag står i kalsongerna i poolen; där begraver han sitt gamla liv! Där ropar han ut namnet Jesus! Där ber vi tillsammans. Där förvandlas hans liv!

Första indiern jag döpt. En känsla säger mig att det inte är den sista....:)
Halva dagen har gått. Mer äventyr väntar! Men först en oerhört sen lunch!!

(PS: Jag tog bilder med min mobil! Jag laddar upp dem så snart jag är hemma i STHLM igen!)

Indiskt dop!

7 kommentarer: