torsdag 31 maj 2012

Vad händer med de som aldrig hört?

Jag har fått denna fråga ett par gånger den senaste månaden, och jag förstår varför människor undrar. 
Om en människa föds i ett ickekristet land, växer upp där och dör, utan någon kontakt med omvärlden eller någon chans att höra, vad händer med henne då hon dör?
Sammanfattat kan vi se tre olika svar på frågan:

1. Alla människor måste få en chans till omvändelse, så får de inte höra på jorden kommer de få en ny chans i dödsriket.

2. Gud är full av nåd, så har de aldrig hört så kommer de ändå bli frälsta vid domens dag - de visste helt enkelt inte bättre...

3. De har inte omvänt sig, med andra ord kommer de få en evig dom.

Böcker har skrivits om det här; och timmar har förslösats i ändlösa samtal, åsiktsgiveri och diskussioner. Jag vill inte med detta blogginlägg bidra till den högen, utan snarare hjälpa till att öppna våra ögon så att vi fokuserar på rätt sak:

Två grundläggande saker innan jag släpper loss:
1. Vi vet inte! Kan bara ana, gissa och resonera.
2. Gud är rättvis.
Låt mig dela mitt synsätt och mitt hjärtas tro:
OM svar 1 eller 2 skulle vara sant så borde följande ha skett för 2 000-år sedan:
Jesus dog, besegrade synden, lagens förbannelse och döden; uppstod igen som segrare och mötte sina lärjungar:
"Grabbar!" sa Jesus, "jag har vunnit en evig seger för alla människor! Jag betalade priset för all synd och krossade djävulens huvud. Allting är klart!"
Sedan fortsatte han: "Gå för Guds skull därför inte ut och berätta detta för någon! Håll tyst om det! För om någon får veta kan det hända att de väljer att inte ta emot det, utan avvisar mig. Men om de inte vet något blir de frälsta i alla fall; eller i värsta fall får de välja i dödsriket, och då kommer alla välja mig..."
Ovan konversation är fejk, det gick inte till så. Tvärtom! Jesus sa att vi skulle gå ut och PROKLAMERA i hela världen, till alla etniska folkgrupper! Han gav uppdraget att sprida dessa underbart goda nyheter till församlingen, så att de som hör, tar emot och omvänder sig kan få del av livet och segern! DÄR är Guds godhet, nåd och seger!

Men rättfärdigheten kommer av tro och bekännelse. Och uppdraget är givet OSS! Gud har ingen B-plan. Ingen eldsskrift på himmelen. Ingen änglaarme som ska evangelisera. Bara församlingen: Du och jag!

Frågan i rubriken är därför felställd! VARFÖR ska vi som församling ens lägga tid på diskussionen; skriva böcker om ämnet; läsa böcker om ämnet eller hålla bibelstudier om det?! Vi vet vad vår roll är: Proklamera och predika FÖR de som aldrig hört! Allt annat blir en ickediskussion! Kvasidiskussion!

Vi, som kristna, måste bävande ta för självklart att svar 3 är svaret på frågan, och skynda oss att ge alla valet. Fortfarande finns det 2,8 miljarder människor på jorden som ALDRIG hört! Det är synd och skam! Skulle all världens kristna bestämma sig skulle de ha fått chansen att höra inom två veckor!

Så res dig från kvasi-bibelstudier, lättja och åsiktssmideri. Ta din Herres befallning på allvar och GÖR något åt frågan, istället för att bara spekulera teoretiskt om den...

ALLA kristna MÅSTE vara engagerade i att nå världens ca 6 500 onådda folkgrupper. Du har tre val: Åk själv; sänd någon annan; eller låt dina pengar arbeta för att nå de onådda. Och allihop: Låt oss be...massor!

Nu kör vi!!

9 kommentarer:

  1. är på jobb och måste gå nu :) men Rom.2.15 säger intressante grejer-

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt skrivet! Helt sant att fokusera på vad som är viktigt i livet!

    SvaraRadera
  3. Vad ledsen jag blir av att läsa det du skriver. Jesus budskap handlar om att gå ut och leva evangelium. På sista domen kommer Jesus inte fråga..hur mycket har du trott? är du frälst? Nä han kommer fråga:

    Ty jag var hungrig och ni gav mig att äta. Jag var törstig och ni gav mig att dricka. Jag var främling och ni tog emot mig. 36 Jag var naken och ni klädde mig. Jag var sjuk och ni besökte mig. Jag var i fängelse och ni kom till mig. 37 Då skall de rättfärdiga svara honom: Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig att äta, eller törstig och gav dig att dricka? 38 Och när såg vi dig vara främling och tog emot dig eller naken och klädde dig? 39 Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och kom till dig? 40 Då skall konungen svara dem: Amen säger jag er: Allt vad ni har gjort för en av dessa mina minsta bröder, det har ni gjort mot mig.

    Jag tänker att det finns såå lite respekt i din syn. Låt människor behålla sin tro, missionärer har gjort såå mycket ont. De har koloniserat, förslavat befolkningen. Många nazister var troende kristna var de då bättre än alla judar som inte tagit emot Jesus. Detta är en oerhört obehaglig människosyn.

    Människor svälter, dör runt om i världen. Gå ut och hjälp dem..bygg skolor, vattenbrunnar, handla rätvvist märkt osv. I dessa handlingar så kommer man att se Jesus sanna ansikte. Ni har valt ut vissa bitar ur bibeln som ni fokuserar på. Om vi älskar Gud av hela vårt hjärta och vår nästa som oss själva så inser vi att min tro är inte förmer än min medmänniskans. Gå ut och skapa kärlek, fred där krig råder och skapa Guds rike här och nu!

    MVH Biståndsarbetare i Östra AFrika som hjälper kristna, muslimer och stamfolk oavsett tro!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!
      Det är sant det du skriver, men det är bara halva sanningen! Jesus säger också att "den som tror och blir döpt ska bli frälst!" och "Den som i sitt hjärta tror att Gud uppväckt [Jesus] från de döda och med sin mun bekänner Jesus som Herre ska bli räddad"

      Evangelium är aldrig antingen bara social hjälp eller andlig rättfärdiggörelse - det är, enligt Bibeln, alltid både och!

      Jag har stor respekt för dig som arbetar med den sociala, och otroligt viktiga, aspekten. Har själv varit engagerad i sociala projekt många gånger.

      Hoppas du kan ge samma respekt tillbaka till oss som arbetar främst med den andliga aspekten.

      Stå på!

      MVH Pastor i Stockholm som hjälper kristna, muslimer och stamfolk oavsett tro!

      Radera
  4. Hej jag undrar vad vet du om Islam förutom det som går i media o tidningar m.m Har du läst Koranen eller lyssnat på ngn föreläsning??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Jag har läst Koranen, den står framför mig i bokhyllan just nu; samt ett flertal böcker om Islam. Känner även ett stort antal muslimska människor här i Sverige och på andra platser i världen. Har besökt många muslimska kulturer och samhällen. Är ingen expert på långa vägar, men tror att jag ligger en bra bit över medelkunskap för en vanlig svensk.

      Radera
    2. Vad tror en muslim på? Tror en muslim på jesus?

      Radera