måndag 8 juni 2009

Vad gör svensken?

Hmmm... Vill inte skapa en politisk blogg, men jag kan ju inte låta bli att skriva något en dag som denna, dagen efter det gigantiska EU-valet.
Alla röster är ännu inte räknade, men långt under hälften av alla röstberättigade i Sverige röstade! Vad händer?? Hallå??!

Jag kommer troligtvis aldrig predika politik eller försöka göra kyrkan och församlingen till en politisk plattform där ett parti rekommenderas - däremot måste jag säga något om poiltik i allmänhet och demokrati i synnerhet.

Att under 50 % går och röstar är pinsamt i ett globalt perspektiv, och argumenten man använder är tråkigt naiva. Runt om i världen förföljs, torteras och dödas mängder av människor som lever i icke-demokratiska system. I vårt lands historia, och dagligen i många länder idag, så kämpar människor för rätten att uttrycka sina åsiker, under ständiga dödshot. Att INTE gå och rösta när tillfälle ges blir därför pinsamt. Att inte ta tillfället att lägga sin röst är ett steg tillbaka mot envälde, diktatur eller stenålder.
Demokrati - folkstyre - är välsignat av Gud på rätt ställe, och en större garanti mot förtryck eller våld än vad något annat politiskt styrsystem är.

Du måste därför rösta! Denna gång är det för sent, men redan om ett år är det val igen...
Oavsett hur bra argument du har så är det ytterst få som håller att inte rösta.

1. "Äh! Det spelar ingen roll vem jag röstar på ändå. Det är samma skit alltsamman!"
- Nej du! Det spelar en ENORM roll! Vill du bo i ett kommunistiskt land? Vill du styras av främlingsfientliga krafter? Vill du ha marknadsekonomi, planekonomi eller fifty-fifty? De politiska företrädarna är som natt och dag! Tänker du så? Då är det dags att ta sitt ansvar och sätta sig in i skillnaderna!

2. "Min lilla röst betyder ingenting."
- Jo! Din röst betyder ALLT! Om du väljer att inte rösta, så innebär det att rösten på tex Sverigedemokraterna väger ännu tyngre, eftersom din "motröst" inte väger upp. (Daniel, du skulle ju inte predika partipolitik! Nä, kanske aldrig predika vad du ska rösta på, men varna för vad du bör undvika, bland andra SD. En del säger att de har kristna värderingar. Jag säger: Pytsan! Bibeln säger att vi ska ta hand om främlingen och älska alla människor - inte hata folkgrupper på grund av färg, form eller ursprung!)
Din röst är lika viktig som alla andra röster! Din röst är ett ansvar givet dig och demokratins byggsten!

3. "Jag tror inte på politiken. De gör inget bra jobb."
- Det sämsta du kan göra om du resonerar så här är att inte rösta. Att säga som ovan och bara nonchalera politik är väldigt naivt. Tycker du inte att de gör ett bra jobb? Grattis! Du bor i Sverige - det är fritt fram för dig att ge dig in i politiken, kanske till och med starta ett nytt parti, och förändra det som bör förändras! ALLA kan påverka och lyckas, se bara på Piratpartiet!! Om du inte tror på politiken så måste du ta ditt ansvar. Rösta är det minsta av dem.

4. "Nä du, jag är inte intresserad."
- Det kommer jag aldrig kräva att någon måste vara. Jag är själv bara ytligt intresserad av politik - däremot ser jag vikten av allmän rösträtt och demokrati. Det har inget med intresse att göra eller inte, det har att göra med ett privilegie och plikt. Du behöver inte ha ett brinnande intresse; ta bara den fråga som du ömmar mest för, ta reda på vilket parti som tycker som du, och lägg din röst där.

4. "Jag är missionär och har 30 mil till svenska konsulatet där jag kan rösta."
- Ok! Jag kan inte argumentera med dig! Du hade säkert fullt upp med att döpa nyfrälsta. Go for it!

Ok, ville bara få ur mig detta:)
Avslutningsvis tror jag fullt ut att det enda som kan förändra ett samhälle, en nation eller enskilda individer fullt ut är ett möte med Jesus! Därför talar jag evangelium 99 gånger av 100, och politik bara en gång...

Avsluta med en parantes:
Igår åkte jag tidigt för att jobba i vår nya lägenhet, och därefter direkt till SOS Church, innan jag skulle tillbaka och slipa golv på kvällen. Jag stod därför med mitt röstkort utanför vallokalen när de öppnade tidigt på morgonen och röstade först av alla. När jag sedan sitter jämte Stephanie i SOS Church och frågar hur det gick att rösta och vem hon röstade på så hör jag: "Älskling, det har varit fullt kör med barnen hela dagen, så jag har verkligen inte hunnit..." Aaaaahh!! Jag som brandtalar för demokratin, och min egen fru som inte hunnit rösta!!
Utan att bryta mot alltför många trafikregler rusar vi sedan hem, plockar upp röstkort och id, åker i ilfart till vallokalen, och Stephanie blir en av de allra sista att lägga sin röst, några få minuter i nio...:) puh!

8 kommentarer:

  1. Najs skrivet!
    Håller med

    SvaraRadera
  2. Poströstning fungerar utmärkt även på missionsfältet=)

    SvaraRadera
  3. Julia Willkander8 juni 2009 kl. 22:29

    Håller med föregående talare. Vi ska värna vår rätt att rösta. / Julia

    SvaraRadera
  4. Håller med på många sätt. Fast grejen är ju att det är "EU" val, och Eu ses väll inte riktigt som ett projekt som intresserar den vanliga svensken... men jag tycker självfallet att vi bör använda vår demokratiska röst, nu när vi fortfarande tillåts använda den.

    SvaraRadera
  5. Jag och min fru var sist i vårt distrikt. Vi hade planerat hur och när vi skulle rösta men när de planerna gick åt skogen så fick vi rusa i sista sekunden. De var på väg att ta ner lappar, röstsedlar m.m. Men vi hann! Jenny blev sist av alla! Jag röstade på Affe Svensson! Stabil kille som har varit med sedan Moses tid! Go for it Alfy!!

    SvaraRadera
  6. Haha de sista va bäst....
    Själv så struntade jag i o rösta och av eftersom det var fel så har jag istället bett 30 minuter för att EU ska crasha och att människor ska bli fria från denna pappersdrake.

    // Peace

    SvaraRadera
  7. Själv röstade jag just på SD. De har många värdekonservativa idéer, tex sänka abort gränsen till 12 veckan, värna om familjen, för varje barns rätt till en mor o en far.

    De vill begränsa invandringen ja, men vill ta hand om de vi redan har. De är inte främlingfientliga eller rasister.

    De skriver själva:
    1. "Sverigedemokraterna är främlingsfientliga"
    - Det är inte sant att sd är fientligt mot invandrare i allmänhet. Vad partiet vänder sig emot är en viss politik beträffande invandring och integration - inte enskilda individer!

    I sammanhanget kan det vara intressant att konstatera att det aldrig talas om ”svenskfientlighet”, trots att denna torde vara ett större problem.

    2. "Sverigedemokraterna är rasister"
    - Vi tar bestämt avstånd ifrån rasism! Sd anser att alla människor har lika värde och att detta värde är och måste vara okränkbart.

    Däremot kan inte varje människa på jorden ha rätt att bo i Sverige, och få tillgång till det svenska välfärdssystemet. Det är inte rasism att vilja reglera invandringen. Varje folk måste få bestämma över sin egen invandringspolitik.

    SvaraRadera