torsdag 4 juni 2009

Examen!

Förlåt mitt lilla uppehåll.
De senaste dagarna har dygnen varit fulla med 250 % jobb och förberedelse för examen på SOS Missionsbibelskola. Idag skedde den! Wow vilken fest det blev! Vilka underbara elever vi har haft i år igen! Jag har de två senaste veckorna ofta sagt till eleverna att inte vara vemodiga eller sorgligt nostalgiska idag, för nu avslutas ingenting - nu börjar det!

Trots det var det mina ögon som fylldes av tårar idag när jag tittade ut över den tappra klassen som haft ett minst sagt speciellt år. Men de har tappert hållit sina huvuden högt! De är och har varit fantastiska! I beskjutning, under beskyllingar, hörandes alla möjliga märkliga rykten och lögner har de fokuserat Jesus och beskyddat sina sinnen. Jag är så imponerad!
Ingen annan klass har jag bett så mycket för. Hållt för så dyrbar i hjärtat, och brunnit med en sådan kärlek för. Jag är så tacksam för dem!

Hör ni det: Ni är bäst!! Tappa aldrig fokus! Tappa aldrig kallelsen! Älska Jesus massor!

Som rektor höll jag ett kort litet tal till klassen idag innan betygen delades ut. Vill du läsa det så följer det här:

"Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar!”

Med dessa Jesu examensord i ryggen gick Petrus och Johannes upp till templet för att be. De hade fått mycket bra undervisning, massor av ny kunskap, livsviktiga uppenbarelser, och de hade spenderat timmar i gemenskap med Jesus och varandra. Men nu var det dags att på allvar börja leva ut det som var hela syftet med tiden som låg bakom dem: ”Gå ut i hela världen…”

Många gånger tidigare hade de sett den lame mannen som låg i porten och tiggde. Nu fanns det dock en stor skillnad! De ”fäste sin blick på honom”; de såg honom och hela världen med nya ögon – trons ögon! Nu såg de alla enorma behov som finns överallt, och nu insåg de att de kunde göra skillnad!
Vad jag har, det ger jag dig!” Och en man dömd till sjukdom och fattigdom får ett mirakel och ett förvandlat liv!

Älskade elev och vän; detta är din historia. Idag avslutas ingenting: Nu börjar allt!
Jag har sagt det förr: Detta har varit ett mycket speciellt år – det vet vi alla!

Men vad det konkret innebär idag är att ni har blivit mycket speciella elever! Ni har kommit närmre mitt hjärta än några andra, jag har bett mer för er än någon annan! Ni är speciella, och kommer så alltid förbli för oss.

Du är nu beredd att gå ut i hela världen och göra skillnad! Du är beredd att betyda någonting, och prioritera rätt. Välj därför aldrig det näst viktigaste på bekostnad av det allra viktigaste!

Välj aldrig att bara ägna tid åt dina kristna vänner där ni tycker, tänker, dömer och har åsikter om allt och alla andra. Välj din granne som inte känner Jesus.

Välj att inte alltid och i alla sammanhang tro på människor. Välj att tro på Gud.
Välj aldrig att ägna all din tid åt teologiskt hårklyveri. Välj att tala om det enkla korset.

Välj att följa din kallelse och respektera någon annans.

Välj att se världen med trons ögon och Jesus blick. Välj att betyda något! Tusentals folkgrupper och miljontals människor väntar på dig – du kan hjälpa dem! Du är hela skillnaden!
Jag tror på dig! Jag älskar dig!

3 kommentarer:

  1. Daniel! Du ÄR världens bästa rektor!! Och du har varit en förebild för eleverna under beskjutning, beskylning och rykten! Jag är så glad och stolt över att ha en vän och pastor som du!

    SvaraRadera
  2. Åh, det var en helt fantastsk dag och vist börjar det stora äventyret nu!
    Vi älsakar dig Daniel, det tror jag med säkerhet att jag kan säga från hela klassen!
    Ceep it up!

    SvaraRadera