torsdag 5 februari 2009

Härlig gemenskap och pensionärsdans!

Igår hade vi vårt andra Församlingsbyggarmöte av sju denna vår. Den 29e augusti exploderar det när den nya församlingen proklameras i City!
Fram tills dess bygger vi, ber vi, fastar vi, tänker vi kreativt och frågar den helige Ande hur det ska byggas.. Spännande!!

Igår samtalade vi cirka 70 personer som hade träffats om Gemenskap. I Apostlagärningarnas (den första historieboken och instruktionsboken från Urförsamlingen) andra kapitel och vers 42, ser vi hur de första kristna fokuserade och höll fast vid fyra saker: 1. Apostlarnas lära (Bibeln) 2. Brödsbrytelsen (nattvard) 3. Bönerna och 4. Gemenskapen.

Är det något vi missar mer än de andra i dagens församlingar så är det Gemenskapen. Det handlar nämligen om mer än en klapp i ryggen på "broder" efter mötet, en kopp söndagskaffe och samtal om väder: Det handlar om Koinonia[grek]: Syskongemenskap, förbindelse, sammansatt!

Jag ÄLSKAR mina biologiska syskon och skulle göra VAD SOM HELST för dem! Vi har blodsband, och även om vi kanske ibland "kivas" och är oense, så finns det varma, starka band av ren kärlek: PRECIS så och ÄNNU MER ska det vara i en församling! Ett förmedlande av Guds varma hjärta!

En sån församling vill vi bygga! En församling full av koinonia - inte bara mot varandra, utan mot hela STHLM! En församling där kristna och ickekristna känner Guds pulserande kärlek så fort de kliver in!

BTW: Vi fick akut lämna den dubbelbokade bygdegården igår då pensionärernas onsdagsdans stormade in. Mitt fel...hade glömt att de meddelat mig angående dubbelbokningen. Men flexibilitet är ju en sann missionärs BÄSTA ord: På fem minuter var allt nedplockat, och vi tängde ihop oss i en kvartetslokal i Märsta istället. Trångt, varmt, obekvämt - och härlig gemenskap! En kanonkväll...
Välkommen nästa gång!

Vi hörs!

3 kommentarer:

  1. Igår kändes det verkligen pionjärt! men jag njöt! Alla som var där är verkligen mina syskon. Dom jag ska vara med och bygga församling med! Dom som kommer vara mina närmaste! Blod, svett och tårar. Vad jag längtar :)

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det låter med en ny församling, den blir säkert hur bra som helst! :)
    Nu lärde du förresten mig lite om gemenskap, intressant, det är ju så som det borde vara. Inte bara en klapp på axeln och kaffe efter mötet. Det ska jag tänka på nästa gång jag är i kyrkan... ;p

    Saliga är de flexibla var ett tema som fanns i undervisningen vi fick några dagar innan min förra missionsresa. Tänkte på det nu. :D

    SvaraRadera
  3. Daniel!

    Den här bloggen är bra! Du är fantastisk!

    Din fanclub

    Johannes, Maria, Alicia och Adam Amritzer

    SvaraRadera