måndag 16 februari 2009

Recension 1-3...

Stephanie är väl den som uttrycker sig tydligast; hon kan bli helt tokig för att jag läser böcker JÄMT! Hon har väl rätt... I sängen, vid matbordet (när jag äter själv, ej om andra sitter där), på toan, på lunchen, i badet, när jag borstar tänderna: JÄMT!
Kan inte hjälpa det, ÄLSKAR att läsa! Ett beroende, en drog, och världens bästa avslappning + självklart bildande (Nåja..en del böcker i alla fall:)

Tänkte dela med mig av böckerna jag läser och läst detta år, ge tips och sågningar:

1. Till siste man, David Baldacci
En av mina absoluta favoritförfattare! Alltid någon ny intrig, alltid i Virginia USA, alltid en ny komplex men sjukt spännande handling på hög politisk nivå. Njuter!
Till siste man är dock inte det bästa han producerat. Web London är ensam överlevande då FBIs Gisslan- och Fritagningsteam räkar ut för ett bakhåll. Anklagelse och misstänksamhet riktas mot honom. Han måste rentvå sig själv, samtidigt som han desperat försöker finna de skyldiga på egen hand.
Tempot och handlingen är lite desperat och börjar halta med jämna mellanrum, men boken räddas av Baldaccis förmåga att göra det oväntade och i slutet då berättelsen knyts samman låta mig som läsare dra efter andan och säga: Aaaaaahhaaaaaa!!
Betyg: 3 av 5

2. Sanningen, David Baldacci
Intiger, sanningsdöljande och mord på högsta nivå: Amerikas Högsta Domstol (HD) i Washington DC.
En militärfånge har dömts för mord och suttit inspärrad i 25 år. Slutligen lyckas han smuggla ut ett brev adresserat HD. Har han rätt så är det en politisk katastrof som kommer att skaka om hela nationen.
Boken fängslar direkt, och jag läser utan att kunna sluta! Baldacci bygger skickligt upp historien tills klimax nås och "sanningen" avslöjas. Här någonstans sjunker den klara fyran ner till en trea, för visst hade jag förväntat mig mer när avslöjandet väl kommer. Like kärlek, familjeproblematik och tragik höjer värdet och gör boken väl läsvärd!
Betyg: 3 av 5

3. Geniet, David Baldacci
Ja...jag läser alla hans böcker, så snart de ges ut. Härligt avslappnad litteratur som ger mig avkoppling och vila:)
Geniet är den tredje boken i en helt fristående serie där vi återkommer till de före detta Secret Service agenterna Sean King och Michelle Maxwell och deras fristående byrå för brottsbekämpning. I denna bok kommer vi ännu närmre karaktärerna och får lära känna nya sidor - upptäckter som inte bara är vackra.
Ett rutinuppdrag då de skickas för att bekräfta ett påstått självmord, utvecklas till att djuplodade hemligheter, gömda koder och korrupta CIA-agenter avslöjas. Samtidigt som Maxwell tvingas ta itu medsvårigheter från det förflutna måste hon och Sean sätta fast "bovarna" och rädda ett hemligthetsfullt, överintelligent underbarn. Spääning från A till Ö!
PS: Läs HELST de två andra böckerna först, för att lära känna huvudpersonerna bättre! 1. De gemensamma nämnaren 2. Rollspel
Betyg: 4 av 5

Troligtvis så når två böcker till sista sidan denna vecka: Fler recensioner kommer därför snart..

Läs och njut!

2 kommentarer:

  1. Oj, du läser mycket du.. :) ..men det verkar vara bra böcker iallafall!

    SvaraRadera
  2. Du som gillar att läsa kanske vill göra ett kul boknördstest om du har tid! :) Gå in på http://faithhopelove.blogg.se/2009/february/jag-ar-30-boknord-p.html#comment för att kolla vad det är för nåt.. :)

    SvaraRadera