onsdag 19 juni 2013

En fristad för barn

För bara några veckor sedan berättade en av mina elever gråtandes att hon träffat en tolvårig flicka på ett möte i kyrkan. Hon satt för sig själv och såg ensam och vilsen ut bland alla andra hundratals barn och ungdomar. Flickan öppnar sitt hjärta för eleven och berättar att hon ofta blir våldtagen i sin familj. Nu är hon gravid. Hon fortsätter med att fråga lite tafatt vad abort är för något, och om det gör ont. Hon visar sina söndeskurna underarmar för min elev, och berättar att hon skär sig varje dag för att få bort oron.

Mitt hjärta gick sönder när jag hörde hennes korta berättelse. Ögonen öppnas för helvetet många barn, BARN!, lever i i våra samhällen.

En del av mig vill bara blunda, titta bort, gömma mig; men det är omöjligt. Istället inser jag att det är mitt ansvar att göra något.

I The House, min församling, föddes en vision för 3,5 år sedan att bygga ett drömhus för barn. En plats där de kan få leka och vara barn; där fantasin kan blomma, där de får skratta, klättra, hoppa, och dansa. Men även en plats där de får höra om hopp, om kärlek, om liv, om framtid, om Jesus!

Visionen föddes och fick namnet Kidspace...

Nu, drygt tre år senare, efter otroliga insamlingar, och ett omfattande byggprojekt är byggnaden klar! Vi inviger den på söndag, och en vecka senare är den dagligen öppen för stan!

Håll i hatten:

- Ett sju våningar högt lekland!
- En klättervägg!
- Massor av de hetaste arkadspelen!
- 12 partyrum i olika färgteman. Dessa hyrs ut till barnkalas (mat, underhållning, access till leklandet mm ingår...)
- Två stora high-tech mötesrum där barnmötena kommer att vara!
- Ett stort caf'e á la starbucks med wi-fi för föräldrar att pusta ut.

Men inte nog med det,

- Ett av stans största, och det absolut fräschaste gym på hela ovanvåningen! Blir du medlem i The House Fitness så ingår access till Kidspace för dina barn! Dina barn kommer med andra ord att tjata på mamma och pappa att åka och träna:)

Vi ber och tror att detta kommer att bli en fristad för Modestos barn. Barn som aldrig förr fått uppleva kärlek och omsorg, eller ens skratt, ska få möta det i Kidsspace...

Jag smög in igår och smygfotade lite. Inga bra bilder, men åtminstone något...
En del av leklandet. 

Här skymtar gymmet i bakgrunden... 

En av korridorerna med partyrum. 

Ett av rummen håller vi på att iordningsställa som vårt universitetsbibliotek.

Jag lovar att det kommer fler bilder och filmer så snart vi öppnar och släpper in alla barn. Jag spricker av förväntan!!


Kidspace Grand Opening - 6.23.2013 from The House Modesto on Vimeo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar