fredag 1 oktober 2010

Böcker!

Längesedan jag gav er boktips! Här kommer några nyligen lästa böcker:

1. Roslund och Hellström Nya "succéförfattarna" som givit ut fem böcker hittills. Svenska kriminalromaner utan en tydlig huvudperson (a lá Beck eller Wallander) utan där istället brottet och det moraliska dilemmat står i centrum och skapar fler frågeställningar än de svarar på. Mycket bra!!
Har plöjt alla de senaste veckorna, med tre favoriter:
- Odjuret. Debutboken. Om pedofili och en pappas rätt till hämnd. Stark!
- Edward Finnigans upprättelse. Om (absurda) dödsstrafff och väst tendens till svaghet inför USA. Tankeväckande!
- Tre sekunder. Den senaste boken. Om infiltratörer i kriminella gäng, iscensatta av svensk polis. Slår det mesta i thrillerlitteratur på fingrarna, även internationellt sett. Otroligt spännande hela vägen!

2. The Pluto Files, Neil deGrasse Tyson
Som någon sa: Den mest spännade bok jag någonsin läst om Plutos historia. (fd planeten, inte hunden!)
150 sidor onödig populärvetenskap som smakar gott att slappna av till:) Varför blev Pluto en planet, och varför fick han inte vara kvar bland planeterna i vårt solsystem? Kul, men onödig!:)

3. A Tale of Three Kings, Edwards
Ja, jag har bloggat om den flera gånger förut, men nu läste jag den precis tillsammans med vår ledarskola igen. OJ, vad bra den är!!!







4. Everything is going to Kill everybody, Brockway
En humoristisk bok om alla sätt världen har riskerat och riskerar att gå under på. Perfekt på tunnelbanan, men inget för människor som saknar humor eller med svaga nerver;)


Så, nu vill jag ha tips!! Vad läser du just nu som är så bra att även jag måste läsa? Thanks!!

2 kommentarer:

  1. Det här kommer jag att läsa framöver: http://faithhopelove.blogg.se/2010/september/utkast-sept-28-2010.html#comment (kolla bilden)...

    SvaraRadera
  2. Dagens tips på (lugn!) läsning:

    The Remains of the DAy, av Kazuo Ishisguro. En långsamt berättad och mycket fin bok om en brittisk butler, som tar upp frågan om tjänande och överlåtelse - ur ett helt profant perspektiv. Mycket tankeväckande! Hur överlåten ska man egentligen vara? Hur mycket av ens moral och känslor får tjänande kosta?

    Som sagt; helt profan men mycket tankeväckande! Rekommenderas.

    SvaraRadera