fredag 23 januari 2009

Hur jag hamnade här!

I början av min bloggkarriär är det på sin plats att berätta hur det kom sig att jag hamnade här egentligen. Detta inlägg blir ganska långt...

Jag är född och uppvuxen i Järsnäs; tre mil rakt öster om Jönköping, på den småländska landsbygden. Hade turen att hamna i världens bästa familj - två underbara storasyskon och väldens bästa lillasyster. Mamma var hemmafru och tog hand om oss när vi var små, och pappa var/är företagsledare (Åkessons Bygg AB, Betongbyggarna, Flexwork mm..), byggnadsmästare och entrepenör.

Växte dock inte upp i en vad många tänker traditionell frikyrkofamilj, utan snarare lite svenssonkristen: Mamma och pappa hade en tro på Gud och uppfostrade oss med söndagsskola och scoutverksamhet:) (Så bra! Tack mamma & pappa!)

När jag blev tonåring och började högstadiet i Huskvarna på Alfred Dalinskolan, började jag hänga med fel gäng och ideologi: De coolaste killarna var rasister i bombarjacka och kängor - Jag blev "hobbyrasist" och hängde på dem.
Ideologiskt visste jag nog hela tiden hur fel ute jag var, men tillhörighet och grupptryck talade lite högre. Började besöka fester, discotek, dricka (måttligt) med alkohol och åka moped:)
De fredagskväller det inte hände något i Huskvarna gick jag dock fortfarande till den lilla Allianskyrkan i Svenstorp och "Tonår", för att spela pingis och hänga med folk.

Minns fortfarande när jag var trettton och satt i soffan i kyrkan under andakten: Ledaren började spela enkla lovsånger på gitarren och jag fik gåshud över hela kroppen - det känndes varmt och speciellt...

Så kom den där speciella fredagskvällen, den 30 maj 1997 när jag var 15 år gammal. Ingenting hände i stan, och jag åkte bort till Tonår. Den kvällen skulle vi inte stanna i Svenstorp, utan fortsätta en halvmil till rakt in i skogen, till det lilla samhället Ryd. Där hade man satt upp ett litet tält med kanske 150 platser, och anordnat gammeldags tältmöten.
Efter sånger ur en gammal sångbok klev en ung evangelist upp på plattformen. Han var 24 år, lätt att lyssna på, full av äventyrshistorier, och han hette Johannes Amritzer.

Johannes predikade den kvällen om en Jesus jag inte sett innan. Jag fick ett stygn i hjärtat, en längtan efter renhet, och hunger efter mer av denna Jesus. Kan det verkligen vara sant? tänkte jag hela tiden... Jesus som jag hörde om denna kväll var full av styrka, godhet och kraft: Han ville och kunde hjälpa mig, och jag förstod att jag behövde hjälp!

Jag och en kille till gensvarade på frälsningsinbjudan den kvällen; vi gick fram, och vi bad en frälsningsbön.
Samma kväll frågade Johannes om jag, och många andra tonåringar på möten, var döpta i den helige Anden. Vi visste inte vad det var, så den kvällen satt vi alla i en stor soffa och fick börja tala i tungor - sååå spännande!!

Den kvällen föddes en längtan i mig. Jag fick en livsdröm: Någon gång i livet vill jag hänga med denna Johannes och det han kallar för SOS ut till de onådda, ut till äventyret, ut på festival. Jag tänkte att om jag så är 40 eller 50 när jag får tillfälle, så låt det vara så! Jag måste med!

Mitt liv blev förvandlat den kvällen - allt blev annorlunda! Jag var frälst, ren, förlåten och hel! Jag kännde Gud! Jag hade harmoni, frid, glädje och livslust i hela kroppen!
Från den dagen köpte jag allt som Mission SOS gav ut i undervisningsform, både på ljud och i skrift - jag åt, åt, åt och växte!

När jag väl fyllde 18 kunde jag inte hålla mig längre: Jag måste hänga på NU! Jag anmälde mig till första bästa festivalresa, tog tre veckor ledigt från gymnasiet, och åkte med SOS till Indien!
Wooooooooohooowwooo!! Mitt liv blev förvandlat för andra gången!! Nu utvidgades drömmen: Det handlade inte om EN resa till de onådda folken - det handlar om hela ditt liv Daniel!!
Tusentals frälsta människor, befrielse och mirakler, exorsism och helande! DET ÄR DITT LIV!!

Efter gymnasiet och värnplikt fortsatte jag att åka med på festivaler, och jag flyttade ett år upp till Uppsala för ett år på Livets Ords Bibelskola. Hela mitt liv blev förvandlat, IGEN! Guds Ord öppnade upp sig, uppenbarelser haglade in i hjärtat på mig, Gud blev ännu större och jag längtade mer!
Under det året hände två andra saker: 1. Jag blev förälskad, från första ögonkastet, i min blivande fru Stephanie! 2. Johannes ringde och berättade att han tillsammans med Sven Bengtsson och Märsta Pingstförsamling äntligen ska starta en bibelskola! Jag anmälde mig DIREKT och flyttade sommaren 2003 till Märsta.

Jag som inte trodde att det kunde bli bättre än mitt år i Uppsala - vad fel jag hade!!! Det var en ny revolution, och jag kastades för första gången på allvar in i äventyrslivet med den helige Ande på riktigt! Friska uppenbarelser från Bibeln samtidigt som lärarna tränade oss praktiskt och gick före i allt. Jag NJÖÖÖÖT!
Samtidigt det året pluggade jag distans på Livets Ords Universitet. Spännande!

Efter året på SOS Missionsbibelskola stannade jag i Märsta, gick med världens bästa pingstförsamling, och började jobba i SOS som Outreachledare (evangelisationsledare) på bibelskolan. Ett år senare fick jag börja undervisa. Januari 2007 tog jag över som Sverigechef efter Per Gisselsson som flyttade till Thailand, och från och med detta läsår jobbar jag även som rektor på bibelskolan som förändrade mitt liv: SOS Missionsbibelskola!

Har privilegiet att jobba mitt i min dröm: Predika för onådda folk i länder långt borta, predika evangelium för livslängtande svenskar, undervisa Guds Ord och förmedla uppenbarelser, träna unga ledare och vara gift med Skandinaviens snyggaste kvinna!

Ett nytt äventyr står nu vid dörren: Efter detta läsårs slut flyttar vi hela SOS, inklusive bibelskolan, till centrala Stockholm. Där ska vi tillsammans med ett gäng hjältar, och blivande bibelskoleelever plantera en modern, frisk, stark, livfull församling på en urgammal manual: Apostlagärningarna! Så nästa steg för mig blir församlingsplanterare och pastor! Wow!

Vill du vara med i det äventyret? Come on! Häng på!!

Hoppas min frälsningsresa målar en tydligare bild av vem jag är - det är BARA på grund av Guds godhet, nåd och kärlek jag är den jag är och gör det jag gör! Forever Jesus freak!

Tjao!

2 kommentarer:

  1. Hej Daniel! Vilket härligt blogginlägg! :) keep up the good work! /Josefin

    SvaraRadera
  2. härligt inlägg :)

    SvaraRadera