måndag 4 januari 2010

Marginal!

Jag lyssnade på en inspirerande amerikansk pastor idag, då han fick frågan vilken var hans största utmaning i tjänsten. Han svarar något överraskande MARGINAL.
Jag började fundera på vad han menade, och tror mig tillslut precis förstå vad han sa....marginal...

Det blir nämligen tydligt i min egen kalender, då jag börjat fylla i alla tillfällen jag ska predika, undervisa, administrera, utveckla, inspirera och vittna, att det som fattas är marginal...
Jag vill ha mer marginal i min kalender! Under 2010 ska jag lära mig att slå loss marginal. Det tror jag är helt nödvändigt om man ska kunna växa som människa och ledare: Marginal = utrymme att växa!Om du inte kontrollerar din kalender så kommer kalendern kontrollera dig!

Vad ska då Elvelyck göra för att skapa marginal?

Jag bygger min lista, men med små justeringar, på tips från Mark Batterson:

1. Sätt familjen först!
2. Schemalägg tid för att träffa, umgås och vittna för ickekristna!
3. Börja dagen med bön och bibelläsning!
4. Låt inte din inbox stå öppen under hela arbetsdagen - inget kan stjäla din tid som mail...
5. Vaka över din lediga dag - smygjobba ingenting!
6. Sätt samman en "Att sluta med-lista"
7. Använd alla dina semesterdagar!

När äventyret plötsligt kommer, du får konkret bli ledd av den helige Ande på själarvinnarjakt: Se till att ha marginal!

4 kommentarer:

  1. Tack Daniel att delat en så viktig sak. Jag har uppfattat alla punkterna som också att vara vaken och användbar inför Helige Ande. Marginal är ett nytt ord jag ska repetera hela dan. Tack
    Mvh Faride

    SvaraRadera
  2. Bra att du tar upp det här, Daniel! Marginal är viktigt! :)
    Jag brukar alltid tänka på att se till så att jag får ledig tid utan pluggande på kvällarna, att lediga dagar är LEDIGA dagar och att jag alltid hinner ha tid med Gud varje dag.

    Blessings!

    SvaraRadera